Yüce Allah'ın evrendeki yasası sürüp gider
.
SORU: Kur’an-ı Kerim’de, “Allah, ölüden diriyi diriden de ölüyü çıkartır” diyor. Bunun ne anlama geldiğini açıklar mısınız? Bunun belli bir anlamı var mı? Yoksa başka yerlere de çekilebilir mi bu ayet? (Ali Toprak)
CEVAP: Enam Suresi’nin 95’inci ayetinde “Daneyi ve çekirdeği yaran, şüphesiz Allah’tır. (O), ölüden diriyi çıkarır, diriden de ölüyü çıkarır. İşte Allah budur. O halde nasıl (yalnız O’na tapmaktan) çevriliyorsunuz?” buyurulmaktadır. Allah’ın, ölüden diri diriden ölü çıkardığı ifadesi Yunus Suresi 31’inci ve Rum suresi 19’uncu ayetlerde de geçmektedir. “Ölüden diri diriden ölü çıkarır” sözünün anlamı şudur: Hayy yani diri, gıda alıp büyüyen canlı varlıktır. Meyyit yani ölü ise bu nitelikte olmayandır. Buna göre çekirdek, tohum, sperm, yumurta ölü durumundadır. Bunlar o halde kaldıkça büyümez, gelişmezler. İşte yüce Allah, kanunlarıyla bu varlıklardan çeşitli bitkileri, hayvanları çıkarır. Tekrar bu canlı varlıklardan da bunların tohumlarını var eder.
Bitkiden tohum tohumdan bitki, yumurtadan tavuk tavuktan yumurta, spermden insan insandan sperm yaratır. İnançsız insandan mümin, mümin insandan da kâfir çıkarır. Allah’ın bu yaratması yani “ölüden diri, diriden ölü çıkarması” sürüp gider. Ölen, toprağa karışan bedenler yere gübre olur, onu besler. Ölülerin ufalanmış, gübreye dönüşmüş bedenleriyle beslenen topraktan ekin ve ağaçlar yetişir. Allah’ın evrendeki bu yasası sürüp gider. Bunlar kendi kendine, bir rastlantı eseri olamaz. İnce bir kanunun, yüce bir kudret sahibinin eseridir. Kanun ve kudret, yüce bir akıl sahibine aittir. Kainatta gözler önünde her zaman yinelenen bu kudret eserlerini görüp dururken insanlar nasıl Allah’ı bırakıp da O’nun ortağı sandıkları uydurma tanrılara taparlar, O’ndan başkasına yalvarırlar?
Dini kendinize işkence haline getirmeyin
SORU: 24 yaşında bayanım. Boy abdesti için “iğne ucu kadar kuru yer kalmayacak” deniliyor. Bu ne kadar doğru? (D. Y.)
CEVAP: “İğne başı kadar bir yer kuru kalırsa gusül olmaz” diye bir şey yok. Önemli olan kişinin niyetidir. Kişi duşun altına girip tertemiz yıkanır. Farkında olmadan ufacık bir yer kuru kalırsa gusül geçerlidir. Farkında olduğu zaman o kuru kalan yeri de yıkar. Böyle düşüncelerle dini kendinize işkence haline getirmeyin. Normal olarak yıkanıp temizlenmeniz yeterlidir. Böyle ayrıntılara takılıp kalmak size manen bir derece kazandırmaz.