Şampiy10
Magazin
Gündem

Sağduyuyla hareket edin

.

ABONE OL
Vatan Haber

SORU: “Karidesle midye yemek haram mı?” başlıklı yazınızı okudum. Kur’ân’da belirtildiği üzere “Leş, akıtılmış kan, domuz eti ve Allah’tan başka bir tanrı adı anılarak kesilmek suretiyle murdar olmuş hayvan. Bunların dışındaki herhangi bir yiyecek için yasak konmamış sadece kültürel alışkanlıklar yeme şeklini belirliyor” diyorsunuz. Açık ve net olarak şarap dışındaki tüm alkollü içeceklerin de yasak olduğu belirtiliyor mu? Bakara Suresi 219, Maide Suresi 90-91 ve Nahl Suresi 67’nci ayetlerde içkiyle ilgili bildirilenler biraz kafamı karıştırdı. Maide Suresi’nin 87’nci ayetinden itibaren okuduğumda Kur’an-ı Kerim’in kendi içinde çelişmediğini sadece aşırılıkların, bahşedilen nimetleri harama götürdüğünü anlıyorum. Muhammed Suresi 15’inci ayette ise takva sahiplerine cennette şaraptan ırmaklar vaat ediliyor. “Bizim dinimizce haram olan bir şey her iki âlemde de haramdır” diye biliyorum.

Örneğin, “homoseksüellik bu dünyada yasak ahirette helaldir” gibi bir ikileme düşmüyor dinimiz. Neden içki konusunda bu ikilemi yaşıyoruz? Bir insanın haftada bir kere yüzde 4 alkol içeren içecek tüketmesinin neden haram olduğuyla ilgili ciddi bir açıklamaya ihtiyacım var. Farklı yerlerden edindiğim cevaplar hiç de tatmin edici olmadı. İnsanın iradesinden dolayı bu kadarcık alkolle yetinmeyeceği gibi mesnetsiz iddialara fazlasıyla rastlıyorum. Bizim dinimiz, 30 gün boyunca su dahi içmeden oruç tutabilecekleri konusunda tüm Müslümanlara güvenirken neden hafta sadece bir gün belirtilen miktarda alkole irade göstereceklerine güvenmesin ki? Bu açıklamayı sizin gibi gerçekten dini ilmiyle bilen birinden talep ediyorum. (Şükrü Haciyanlı)

Uyuşturmak, aklın üstünü örtmek

CEVAP: Soruda ayrıntıyla belirtilen açıklamalar biraz içkiye mazeret arama çabasına benziyor. Kur’ân, Mekke döneminde iki ayette ve Medine döneminde iki ayette “Bana vahyolunanlarda bunlardan başka bir haram bulmuyorum” diyor. Öyleyse başka haram yoktur. Ama hamr öyle mi? Hamrın temel anlamı uyuşturmak, aklın üstünü örtmek. Khimar, bedeni örten örtü, başörtüsü demektir. O zamanlar içkiler çok çeşitli değildi. En belirgin içki üzümden yapılan şaraptı. Onun için en keskin alkollü içkiye şarap denmiştir. Kur’ân, aklı örten bu maddeyi yasaklamıştır. Öteki maddeler dediğiniz rakı mı, konyak mı? Bunlar şaraptan da çok aklı örtüyor. Rakıdaki alkol miktarı şaraptakinden fazladır. Şarap sarhoş ettiği için yasaklandı. O halde şaraptan daha çok sarhoş eden rakı yasaklanmış olmaz mı? Size kolay anlaşılacak bir kural vereyim. Kur’ân ana babaya öf demeyi yasaklıyor. Ama “onları dövmeyin” demiyor. Sizin mantığınıza göre anne babaya öf denilmez ama onları dövmekte bir sakınca yok çünkü böyle bir yasak yok. Öf demek yasaksa dövmek, dil ve elle incitmek elbette yasak olur. Sağduyu bunu gösterir sevgili kardeşim.

Yazarın Diğer Yazıları

  1. Barışa, kardeşliğe ihtiyacımız var...
  2. İnsan hakları- 3
  3. İnsan hakları- 2
  4. İnsan hakları
  5. Kur’ân’ın indirildiği, bin aydan daha hayırlı gece
  6. Kur’ân’ı düşünmeden kelime kalıplarına takılanların durumu
  7. Hiç iyilerle kötüler, inananlarla inanmayan bir olur mu?
  8. Kur’ân ve evrensel mesajı-4
  9. Kur’ân ve evrensel mesajı-3
  10. Kur’ân ve evrensel mesajı-2

© Copyright 2024

Gazete Vatan Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş.