Peygamberimizin dedeleriyle amcaları arasındaki rekabet
.
SORU: Muaviye ve oğlu Yezid’i, Peygamberimize ve onun mübarek ehl-i beytine birçok kötülükler yapmış kişiler olarak biliyoruz. Fakat ona “hazret” diyenler de var. Bu konuda bilgi verir misiniz? Ayrıca İmam Rabbani’nin, Şeyh-ül Ekber İbn Arabi Hazretleri için “Velayet-i Suğra (küçük velilik) mertebesinde kalmıştır” dediği doğru mu? (M. Bolkar Öztekin)
CEVAP: Muaviye, köken itibariyle
Hz. Peygamber’in amcazadesidir. Abd-i Şems ve Haşim, Hz. Peygamber’in büyük büyük dedesi Abd-i Menaf’ın oğullarındandı. Babasının vefatı üzerine Mekke’nin yönetimi Haşim’e kaldı. Çünkü kardeşi Abd-i Şems kendisinden büyük olmasına rağmen hem yoksul hem de çok seyahat eden biriydi. Mekke’de çok az kalırdı. Haşim’in vefatından sonra yönetim hakkı, küçük kardeşi Muttalib’e geçti. Muttalib de Haşim gibi cömert, halk arasında saygın bir kişiydi. Cömertliğinden ve saygınlığından dolayı halk onu Feyz (ikram kaynağı) unvanını layık görmüştü.
Başka çaresi kalmadı
Abdi Şems’in oğlu Ümeyye, amcası Haşim’i kıskanırdı. Amca yeğen arasındaki anlaşmazlık iyice kızışınca Haşim, yeğenine “ya on yıl Mekke’yi terketme ya da Mekke’de elli deve kesip halka dağıt” seçeneklerinden birini önerdi. Ümeyye birincisini kabul edince Haşim elli deve kesip halka dağıttı. Ümeyye de Şam’a gidip orada on yıl kaldı. İşte Ha-şimoğulları (Haşimiler) ile Ümeyyeoğulları (Emeviler), yani Peygamberimizin dedeleriyle amcaları arasındaki rekabet kendisinden iki nesil önce böyle başladı. Mekke’nin fethiyle birlikte Müslüman olan Muaviye, Ebusüfyan’ın oğludur. Ebusüfyan, Ümeyyeoğulları’nın lideriydi ve Hz. Muhammed’e peygamberlik verilmesini içine sindiremediği için inanmadı, ona karşı düzenlenen savaşları yönetti. Bu düşmanlığı Mekke’nin fethine kadar sürdü. Mekke’nin fethinde artık inanmaktan başka çare kalmadığını anlayıp Müslüman oldu. Muaviye de ailesiyle birlikte fetih esnasında Müslüman
olmuştur.
DEVAM EDECEK