Müddessir Suresi 30-31’inci ayet (2)
.
* DÜNDEN DEVAM
Cehennem üzerindeki muhafızların sayısını bildiren ayetin, hesap gününde hesap esnasındaki meleklerle ilgisi yoktur. Hesapta sorgu melekleri başka, cehennem cezaevinin muhafızları başkadır. Şöyle bir benzetme yapılabilir: Mahkemede yargıcın yardımcıları olan sekreterler, polis ve jandarmalar, mübaşirler başka, cezaevinin düzenini korumakla görevli gardiyanlar başkadır. Kitap ehlinin, cehennemin ondokuz melek muhafızının olduğunu bilip Kur’ân’ın vahiy olduğu hakkında kesin kanıya varacakları, inananların da imanlarının artacağı, ne kitap ehlinin, ne de müminlerin Kur’ân’ın söylediklerinden veya onun Allah’ın vahyi olduğundan kuşku duymayacakları fakat yüreklerinde hastalık bulunanlarla kafirlerin “Allah bununla ne demek istedi?” diyecekleri belirtilmektedir. Son iki grup insan, bu sözleriyle Kur’ân’ın vahiy olmadığını ifade etmişlerdir. Mekke’de bulunan kitap ehli kimselerle müminler bu sayıyı duyunca, Hz. Muhammed’in gerçekten peygamber olduğuna daha kesin inanmışlardır. Gönüllerinde hastalık olanlarla kafirler de bunu duyunca iyice sapmışlardır. Böylece Allah’ın indirdiği ayetler, iyi niyetli insanların doğru yolu bulmasına, imanlarının artmasına sebep olurken kötü niyetli kişilerin de iyice sapıtmalarına sebep olmuştur.
“Allah dilediğini şaşırtır, dilediğini doğru yola iletir” cümlesinin anlamı, “Allah doğru yolda olan insanları yoldan çıkartır, yanlış yollara düşürür; eğri yollarda olanları da zorla doğru yola getirir” demek değildir. Allah’ın indirdiği vahiy, iyi niyetle dinleyenleri doğru yola iletir. Kötü niyetli, reddetmeye kararlı olan önyargılı kimseler de bu doğru yolu gösteren sözleri kabul etmedikleri için düştükleri eğri yollarda kalırlar. Hz. Muhammed’e karşı düşmanlıkla şartlandıkları için onun getirdiği vahiyleri kabul etmezler, bu yüzden içlerinde beliren isteksizlik ve nefret duygularıyla doğru yola gelmez, yanlış yollara saparlar. Kendilerinin sapmasına sebep, Peygamber’e olan düşmanlıklarıdır. İşte onların bu sapıklığı, kınamak için Allah’ın şaşırtması şeklinde nitelendirilmiştir. Maamafih Allah’ın, zalimlerden, kafirlerden, yoldan çıkanlardan başkasını saptırmayacağı birçok yerde vurgulanmış ve böylece Allah’ın saptırmasının ne anlama geldiği açıklanmıştır.
* DEVAM EDECEK