Kur’ân’ın üslubu öğüt üslubudur
.
* DÜNDEN DEVAM
Tevrat’ta Lut’un sarhoş olunca kızlarıyla yattığı belirtilir. Ama Kur’ân’da, peygamberler hakkında kuşku uyandıracak şeylere yer verilmez. Belki onlardan da günah sayılabilecek şeyler çıktığına işaret eder ama (Sad Suresi Davud kıssasına bakınız: 21-25’inci ayetler) açıkça fuhuş gibi bir günah onlara nispet edilmez. Tevrat ise tarih kitabı gibi olayları anlatır. Kur’ân’ın üslubu tarih üslubu değil, öğüt üslubudur. Öğüt üslubunda örnek insanlara günahların bulaştırılması, öğütün etkisini siler. Fakat Tevrat açısından düşünülürse olayın açıklaması şöyledir: Lut’un kavmi tamamen yok edilmiştir. Hiçbir erkek kalmamıştır. Sadece tek erkek Lut ve iki kızı kalmıştır. Şimdi bu milletin yeniden üreyip varlığını sürdürebilmesi nasıl mümkün olacak? İşte kızları bunu düşünerek babalarını sarhoş edip ondan döl almışlardır. Amaç günah işlemek değil, kavimlerinin neslini devam ettirmektir. Başka çaresi de yoktur. Yoksa o kavim tamamen ortadan kalkar. Nitekim yine Tevrat’a göre Adem ile Havva’dan başka insanın olmadığı ilk zamanlarda Havva’nın her batında doğurduğu ikizlerden erkek olanı bir önceki kızı, bir öncekinden erkek olanı da bir sonraki kızı almıştır. Bu bir bacı kardeş evliliğidir ama üremek için zorunlu bir durumdur. Eğer Adem ve Havva’dan başka insan yoksa bacı kardeş evlenmesinden başka üreme imkânı yoktur. İşte böyle zorunlu durumlarda yasaklar mubah olur.
İnsanın yaratılma şartları
Tevrat’ın anlatımı böyledir ama Kur’ân, Adem ve soyu hakkında büyük kuşku uyandıracak bu tür söylemlere yer vermemiştir. İşte Kur’ân’ın mucizesi de buradadır. Tabii bana göre yeryüzünde sadece bir insanın yaratılmış olması gerekmez. İnsanın yaratılma şartları elverince birçok yerde kadınlı erkekli insan yaratılmış olabilir. Böyle bir yorum da Kur’ân’a aykırı düşmez. Çünkü Kur’ân ayrıntıdan söz etmez. Adem’le eşinden söz eder ama ondan başka insan bulunmadığını söylemez. Aslında Kur’ân’dan anladığımıza göre Adem’den önce de insan vardır ama henüz olgunlaşmamış, barbar halde yaşayanlar vardır. İşte Adem olgunlaştırılan, dili geliştiren, Allah’ın halifeliği makamına yükseltilen ilk insandır. Bu konuda “Yüce Kur’ân’ın Çağdaş Tefsiri” adlı eserimde Nisa Suresi’nin tefsirine bakabilirsiniz.