Kur’ân, güzel olan şeyleri yasaklamaz (3)
.
* DÜNDEN DEVAM
Medine döneminin ilk yıllarında inen Bakara: 92/173’üncü ayette ve Medine döneminin son zamanlarında inen Maide Suresi’nde de yine sadece bu dört et türünün haram olduğu, bunun dışında haram et bulunmadığı belirtilmiş ve bu husus “İnnema: ancak” hasr edatıyla pekiştirilmiştir. Yani “ancak bu sayılanlar haramdır, başka haram yoktur” demektir. Maide: 110/1, 3-5’inci ayetlerinde haram olduğu okunacak olanların dışındaki bütün güzel ve temiz şeylerin helal olduğu belirtilmekte, 3’üncü ayette de daha önce de haram olduğu belirtilen dört et çeşidi ve bazı şirk eylemleri açıklanmakta, 4-5’inci ayetlerde de bunların dışındaki bütün güzel ve temiz şeylerin helal kılındığı vurgulanmaktadır. 3’üncü ayette haram kılınan etler, daha önce haram kılınmış olanların açıklanmasından ibarettir. Demek ki din, başında da sonunda da yalnız bu dört tür etin haram olduğunda ısrar etmiş, bunun dışında bir şeyi haram kılmamış ayrıca, “Ey inananlar, Allah’ın size helal kıldığı güzel ve temiz şeyleri haram etmeyin, sınırı aşmayın. Çünkü Allah, sınırı aşanları sevmez” (Maide: 110/87-88) buyurmuştur.
Fahreddin Razi de Kur’ân’da yalnız bu dört tür et haram sayılmıştır ama Hz. Peygamber’in bunların dışında bazı şeyleri yasaklamış olabileceğini söyleyenleri şöyle reddetmektedir: “Ayetin saydıkları dışında başka haramlar olduğunu söyleyen rivayetlerle ayet özelleştirilmiyor, açıkça neshediliyor (hükmü yürürlükten kaldırılıyor). Çünkü Allah’ın, ‘De ki: Bana vahyolunanda, (bu haram dediklerinizi) yiyen kimse için haram edilmiş bir şey bulamıyorum. Ancak leş yahut akıtılmış kan yahut domuz eti -ki pistir- ya da Allah’tan başkası adına boğazlanmış bir fısk (murdar olmuş hayvan) olursa başka (bunlar haramdır). Ama kim çaresiz kalırsa, (başkasının hakkına) saldırmamak ve (zorunluluk) sınırı(nı) aşmamak üzere (bunlardan yiyebilir). Çünkü Rabbin bağışlayandır, esirgeyendir’ ayeti, bu dört tür etin dışında haram etin bulunmadığını vurguluyor. Bakara 173. ayet de haram olanların ancak bu dört şey olduğunu belirtiyor. Şimdi, ‘Hayır, böyle değildir. Bunların dışında şunlar da haramdır’ demek, biri Mekke’de, biri Medine’de inen bu iki ayetin hükmünü neshetmektir (yürürlükten kaldırmak). Haber-i vahid (bir iki kişi haberi) ile Kur’ân neshedilemez.”
* DEVAM EDECEK