Kur’an-ı Kerîm okumakla ölünün ruhu şad olur
.
SORU: Her Müslüman’ın mezar taşında “Ruhuna Fatiha” yazısı yer alıyor. Bundan, mezarda yatan için Allah’tan bir af, bir yardım talep edilmesi anlamı çıkıyor. Ancak Fatiha’nın hiçbir ayeti, ölüyle ilgili bir anlam taşımıyor. Sadece okuyanın Allah’a yakarışından oluşuyor. Mezarın başında ölüye dua etmek niyetiyle Fatiha okuyan, aslında kendisine dua ediyor. Doğru mu? (Secaetin Demirbaş)
CEVAP: Ölüye Fatiha okunması, Peygamberimizin uygulaması değildir. Allah’ın Resulü, Baki Mezarlığı’nı ziyaret eder ve şöyle selam verirdi: “Esselamu aleykum dare kavmin muminin ve inna inşaailahu bikum lahikûn. Eselullahe li ve lekumul-afiyeh (Ey inananlar yurdunun sakinleri, Allah’ın dilemesiyle biz de size katılacağız. Allah’tan bana ve size afiyet dilerim.)” Muhaddis Darekutni, ölülere Kur’ân okunacağı hakkındaki hadislerin sahih olmadığını, İbn Hibban da “Ölülerinize Yasin okuyunuz” hadisinin sağlam olduğu kabul edilse bile bunun ölmüşlere değil, ölmekte olan kimseye Yasin okunacağı anlamında olduğunu söylemişlerdir. Sünnet olmasa da Kur’ân okumakla ölünün ruhunun şad olacağı kanısındayım.
Peygamberimiz ölülerin ruhuna Kur’ân okumamış ancak onların af ve mağfireti için dua etmiştir. Kabri ziyaret eden kişi, ölmüşlere şöyle dua eder: “Allahumme rabbe hazihil-ecsadil-baliyeti vel-izamin-nahirati, haracat mined-dunya ve hiye bike muminetun, febelliğ ileyha ravhan minke ve selamen minna. Allahumme ravvih ervahahum bi ravhi lailahe illallah ve nevvir kubûrahum bi-nûri Muhammedin rasulillah (Allahım, şu çürümüş cesetlerin, ufalanmış kemiklerin Rabbi. Onlar dünyadan sana inanarak çıkmışlardı. Sen de onlara kendinden bir rahatlık ve bizden selam ulaştır. Allahım onları lailahe illallahın rahmet ve rahatına kavuştur, kalplerini Tanrı Elçisi Muhammed’in nuruyla aydınlat.)”
Hz. Enes, Resulullah Efendimize sormuş: “Ya Resulallah, biz ölülerimiz için sadaka veriyoruz, haccediyoruz, dua ediyoruz. Bu, onlara ulaşır mı?” Resulullah Efendimiz şöyle cevap vermiş: “Evet ulaşır. Onlar, onunla sevinirler. Nasıl biriniz kendisine hediye edilen bir tabak(yiyecek)a sevinirse.” (Tirmizi, Cenaiz: 60; Müslim. Cenaiz: 106) DEVAM EDECEK