İmrenme güzel haset kötüdür (5)
.
DÜNDEN DEVAM
Büyüyle kötülük yapmak isteyen kötü ruh sahipleri, o yüce ruh sahiplerini etkileyemez, onlara bir zarar veremezler. Maddi düşmanları kılıçla yenen peygamberler, ruhani düşmanları da cihatla yenerler. Bu da yüce nefislerin, kötülük atan nefislere yönelip onların eziyetlerini savmasıyla olur. (Cevahir fi Tefsiril-Kur’ân: 25/290-292). Haset eylemini ilk defa sergileyen şeytan, bu yüzden Allah’ın rahmetinden ebediyyen uzaklaşmıştır. “71- Rabbin meleklere demişti ki: ‘Ben çamurdan bir insan yaratacağım. 72- Onu biçimlendirip ona ruhumdan üflediğim zaman derhal ona secdeye kapanın.’ 73- Meleklerin hepsi tüm olarak secde ettiler. 74- Yalnız İblis etmedi, büyüklük tasladı ve kafirlerden oldu. 75- (Rabbin ona) Dedi ki: ‘Ey İblis, iki elimle yarattığıma secde etmekten seni alıkoyan nedir? Büyüklük mü tasladın, yoksa yücelerden mi oldun?’ 76- Dedi: Ben ondan iyiyim. Beni ateşten, onu çamurdan yarattın” (Sad: 71-76).
Bu ayetlerde insanın halife yapılmasını kıskanan şeytanın, kıskançlık ve kibrinden ötürü Adem’e itaat etmeyi kabul etmeyip Allah’ın buyruğuna karşı geldiği, bu yüzden Allah’ın rahmeti olan cennetten kovulup ebedi lanete uğradığı belirtilmektedir. Kardeşi kardeşe düşman eden haset, insanlar arasında kan dökülmesinin ilk nedenidir: “27- Onlara iki Ademoğlunun haberini gerçek olarak oku: Hani her biri birer kurban sunmuşlardı, (kurban) birinden kabul edilmiş, ötekinden kabul edilmemişti. (Kurbanı kabul edilmeyen, kabul edilene), ‘Seni öldüreceğim’ demişti. (O da), ‘Allah, sadece korunanlardan kabul eder’ dedi. 28- ‘Andolsun, eğer sen beni öldürmek için bana elini uzatırsan, ben seni öldürmek için sana elimi uzatmam. Çünkü ben âlemlerin Rabbinden korkarım’ 29- ‘Ben isterim ki sen, benim günahımı da senin günahını da yüklenip ateş halkından olasın. Zalimlerin cezası budur.’ 30- Nefsi, onu kardeşini öldürmeye çağırdı, (o da nefsine uyarak) onu öldürdü, ziyana uğrayanlardan oldu” (Maide: 27-30).
Bu ayetlerde anlatıldığı üzere iki Ademoğlu veya diğer bir tefsire göre iki insanoğlundan biri ötekini kıskanmış ve onun elindeki nimeti çekemediği için kardeşini öldürmüş, bu yüzden kendisi ebedi ziyana uğradığı gibi insan toplumlarında ilk kan dökmenin vebali altına girmiştir. DEVAM EDECEK