Boşanma konusu
.
SORU: Geçen yıl şubat başında bir gençle evlilik niyetiyle görüştüm. Kısa süre sonra ailelerimizi bir araya getirip evlendik. Hacca gidip geldik. Üç ay sonra beni üç talak ile boşadı. Şimdi bir nevi pişmanlık var. İslâmi hükümlere göre şimdi eşimden ayrıdım mı? Bu durumda talakı geçerli mi ? Tekrar evlenmemiz mümkün mü?
CEVAP: Önce şunu belirteyim: Siz bana İslâm’ın hükmünü soruyorsunuz. Ben de bu sorunuza Kur’ân’ın beyanına göre cevap veriyorum. İşin medeni hukuk yönü ayrıdır. O konuda kararı mahkeme verir. Sorunuzuna gelince, evlilik öyle bir sözle bitecek zayıf bir şey değildir. Erkeğin bir ay içinde ancak bir boşama hakkı vardır. Kararlı olan kişi her ay bir kez boşar. Üç ay sonra evlilik tamamen biter. Bir kerede üç kez boşama geçerli değildir, haramdır. Şimdi kocanız eğer pişmansa ve aradan üç ay geçmemişse sözünden vazgeçip sizinle birleşebilir. Üç ay geçtikten sonra siz muvafakat ederseniz yine size dönebilir ama bu kez ayrı mehr ödemesi ve nikâh kıyması gerekir. Şayet kocanız bu sözü söyledikten sonra ayrıca her ay boşama sözünü kullanmışsa yani “seni boşadım” yahut “boş ol” demişse üç ay sonra iş bitmiş olur. Bu üç ay sonunda karar sizdedir. O size dönmek ister, siz de buna muvafakat ederseniz yine birleşebilirsiniz. Ama üç ay geçmiş, adam dönme isteği göstermemişse siz özgürsünüz, başka biriyle evlenebilirsiniz.
Besmele ayet değil mi?
SORU: Besmele, Fatiha Suresi’nin ilk ayeti olmasına rağmen imam tarafından sesli olarak söylenmiyor, doğrudan ikinci ayetle başlanıyor. Bunun sebebi nedir? Besmele ayet değil mi? (Okan Gürlek)
CEVAP: Besmelenin ayet olup olmadığı hakkında ihtilaf vardır. Ayet olduğunu söyleyenlerden kimi sadece bir tek ayet olduğunu, her surenin başına sureyi ötekinden ayırmak için konduğunu söyler. Kimine göre besmele Fatiha’nın bir ayetidir. Kimine göre de bağımsız ayettir, Fatiha ayetlerinden değildir. Ebu Hanife bu görüştedir. Besmelenin Fatiha ayetlerine dahil olduğunu söyleyenler de vardır. İşte bu ihtilaftan ötürü besmelenin Fatiha’ya dahil olup olmadığı kuşkuludur. Bu kuşku yüzünden besmele açık değil, gizli okunur. Fatiha ve diğer sureler açık okunur. Fakat besmeleyi Fatiha’ya dahil ayet sayanlar açık okurlar. Ama genel uygulama, besmelenin gizli okunmasıdır.