Avlanan hayvanın helal olması bazı şartlara bağlıdır
.
Hayvanı kesende aranan şartlar avlayanda da aranır (hayvanı kesen veya avlayan Müslüman yahut kitap ehlin olmalıdır). Bir de avcının hac veya umre için ihramda bulunmaması lazımdır. İhramda avlanmak yasaktır. Silah veya av köpekleriyle avlanan hayvana canlıyken yetişilirse boğazlanır. Bu av kesilmeden ölürse yine yenilir. Bir hadiste, “Köpeğini avın arkasına bıraktığın zaman Allah’ın adını an. Avı sana canlı getirirse boğazla” buyurulmaktadır (Nesai, Ebu Davud). Köpek ve benzeri hayvanlarla yapılan avlanmada aranan şartlar: Yüce Allah, “Sana kendilerine neyin helal kılındığını soruyorlar. De ki: Size güzel şeyler helal kılındı. Allah’ın size öğrettiğinden alıştırıp öğrettiğiniz avcı hayvanların, sizin için tuttuklarını yeyin ve üzerine Allah’ın adını anın” (Maide: 4) buyurmuştur. Bu ayetin hükmüne göre, a- Hayvanın öğretilmiş olması, b- Avı kendisi için değil, sahibi için yakalaması, c- Allah’ın adı anılarak salınmış olması lazımdır. Hayvanın öğretilmiş olması, sahibinin arzusuna göre hareket etmesi, avlamayı bilmesi demektir. Av köpeği, tuttuğu hayvanı yememelidir. Tuttuğu avın bir kısmını yerse artık o av yenilmez.
Hayvan, besmele çekerek bırakılır. Bu da tıpkı hayvanı keserken besmele çekmek gibidir. Hayvan salınırken besmele unutulursa yine helaldir. Çünkü unutmak dolayısıyla olan hatayı Allah affetmiştir. “Avı silah attıktan bir iki gün sonra bulursan, eğer onda kendi okunun izinden başka bir iz yoksa onu ye ama suya düşmüşse yeme” diyen Peygamber, üç gün sonra avını bulan kimseye, “Kokmamışsa onu ye” buyurmuştur. Selman-i Farisi’nin rivayetinde de Peygamber şöyle demiştir: “Adam köpeğini ava salar da sonra köpeğin, avın bir kısmını yediğini görürse geri kalanı yiyebilir.” Avcı hayvanın yakaladığı ava, henüz hayvan ölmeden sahibi yetişirse onu keser. Yetişmeden hayvan ölürse yine helaldir. Avcı hayvanın avı öldürmesi, kesme yerine geçer. Avcı hayvan, yakaladığı avın bir kısmını yediği takdirde avın yenilip yenilmeyeceği konusunda görüş ayrılığı vardır. Ancak ayeti kerimenin genel beyanına göre avcı hayvanın yakaladığı av, helaldir, yenilir. Ayette avcı hayvan, yakaladığı avdan yerse o avın yenilmeyeceğine dair bir hüküm yoktur.