“Ateşle ancak Yüce Allah yakar” hadisi doğru mu?
.
SORU: Peygamberimizin kızı Zeynep’i hamileyken yaralayıp çocuğunun düşmesine sebep olan Hebbar isimli kişi hakkında diri diri yakılmasını emredip sonra da “ateşle ancak Allah yakar” diyerek boynunun vurulmasını emrettiği doğru mu? Bu rivayet, Muhammed Hamidullah’ın “İslâm Peygamberi” adlı eserinde İbni Hişam ve Belazuri’den nakledilmiştir. (Ahmet Uzunoğlu/ Ankara)
CEVAP: Evet bu rivayet, “İbn Haşam: Siret: 2/302’nci sayfada” geçtiği gibi “Ebu Davud, Edeb: 164, Cihad: 113” ve “Darimi, Siyer: 23”te de mevcuttur. İbn Hişam’daki rivayet şöyledir: Peygamber’in kızı Zeynep’i kayınpederi Kinane ibn Rebi, Medine’ye babasının yanına göndermek üzere hazırlayıp bir deve üzerindeki hevdece bindirdi. Haberi duyan Kureyşliler buna engel olmak üzere yola çıktı. İlk yetişen Hebbar ibn Esved, mızrağıyla hevdec içinde hamile durumdaki Zeynep’i korkutup çocuğunu düşürmesine neden oldu. Kayınpederi gelinini indirdi. Gelenlere de yaklaşana oku saplayacağını söyledi.
Ebusüfyan’ın karısı Hind bint Utbe, Zeynep’e gündüz vakti herkesin içinde çıkıp gitmesinin kendileri açısından zillet olacağını ancak gece vakti çıkıp gitmesine yardımcı olacağını söyledi. Nihayet Zeynep gece vakti, Peygamber’in gönderdiği Zeyd ibn Harise ve Ensarlı bir kişiyle birlikte yola çıkıp Medine’ye geldi.
Ebu Hüreyre’nin anlattığına göre daha sonra Allah’ın Elçisi, Ebu Hüreyre’nin de dahil olduğu bir müfreze gönderdi. “Eğer Zeynep’e saldırıp onu korkutan Hebbar ibn Esved’i ve arkadaşını yakalarsanız onları ateşte yakın” dedi. Ancak ertesi günü arkalarından şu emri gönderdi: “Ben size o iki adamı yakaladığınız takdirde yakmanızı emretmiştim. Sonra düşündüm ki Allah’tan başka hiç kimsenin yakarak işkence etmesi doğru değildir. Yakalarsanız onları öldürünüz” (İbn Hişam: Siret; 2/297-302). Haber Ebu Hüreyre’nin anlatımıdır. Gerçekten böyle bir olay olmuş mudur, onu Allah bilir. Yalnız haberde yaralama ifadesi yok, tervi (korkutma) ifadesi vardır. Yani Hebbar, Zeynep’i yaralamamış ancak doğrulttuğu mızrağıyla onu korkutmuştur. İşte bu korku nedeniyle Zeynep, karnındaki çocuğunu kaybetmiştir. Tabii bir kadına, üstelik Peygamber kızı olan bir kadına karşı bu vahşice saldırı hazmedilecek ve cezasız bırakılacak bir olay değildir. Çünkü bu, eşkıyalığın ve terörün en kabasıdır.