Allah’ın varlığı başka bir varlığa bağlı değildir
.
SORU: “Yalnızlık Allah’a mahsus” diye bir deyim kullanırız. Bana göre bu yanlış. Çünkü Allah, yarattıklarıyla beraber olunca yalnızlık söz konusu olamaz. (Abdurrahman Gezer)
CEVAP: Allah, yaratıklarıyla beraberdir. “Nerede olsanız O sizinle beraberdir” (Mücadele Suresi). “O, kuluna şah damarından daha yakındır” (Kaf Suresi). Allah, her yaratığında vardır. Allah bütün evrende vardır. Evrenin içyüzü, yüce Mevla’dır. “Yalnızlık Allah’a mahsus” sözünün anlamı şudur: Evreni yaratan Allah’tır. Evren yokken O vardı. Varlığı evrene, yaratıkların varlığına bağlı değildir. O kendi kendine vardır. Varlığı, başka bir varlığa bağlı değildir. O’nun anası, babası ataları yoktur. Bir hadiste şöyle denir: “Allah ezelde varken hiçbir şey yoktu. O kendinden başka hiçbir şey yokken yaratıkları ‘Ol’ emriyle varlığa çıkardı. Dilediğini yok eder, yeni varlıklar yaratır. O’nun yaratma ve yok etme eylemi bitmez. Yaşatandır, öldürendir. Öldürdüklerini yeniden yaratandır. Evren tümden yok olsa hâşâ o yalnızlık çekmez. Yalnız kalıp da canı sıkılmaz. Canı sıkılmak, arkadaşa ihtiyaç duymak eksiklerin sıfatıdır. O Samed’dir, hiçbir eksiği yoktur. Eksiklik sıfatlarından uzaktır. O’nun benzeri gibi hiçbir şey yoktur. Sıfatlarının açığa çıkması için evreni yaratmıştır. Zerreden küreye bütün yaratıklarında O vardır. Çünkü her yaratığın varlığı O’na dayalıdır. Her varlık, varlığını O’na borçludur.”
Şevval orucu nedir?
SORU: 1- İmam Malik ile İmam Ebu Hanife şevval ayında 6 gün oruç tutmayı mekruh görmüşler. Bu, şevval orucunun değerli bir oruç olmadığını mı gösterir? 2- İmam Malik diyor ki: “Yıkanan ve mesh edilen uzuvların kapanması şart değildir.” Bu görüş doğru mu?
CEVAP: Şevval ayında 6 gün oruç tutmanın bidat olduğuna işaret eden İmam Malik, bilgi sahiplerinden hiçbirinin ramazana ilaveten şevvalde 6 gün oruç tuttuğunu bilmediğini, bu konuda hiçbir rivayet duymadığını söylüyor. İlim sahiplerinin, cahillerin uydurması olan bu 6 gün orucunun bidat olduğundan endişe ettiklerinden ötürü böyle bir orucu mekruh gördüklerini, eğer böyle bir ruhsat olsaydı kendilerinin bunu uygulamış olacaklarını ifade ediyor (Muvatta: 1/228). İmam Malik’in, kadının avreti konusundaki görüşü de kanaatime göre namazla ilgilidir. Yani namazda buraları örtmek gerekli değildir. Ama yabancı erkeklere karşı kadının ziynetini ve ziynet yerlerini örtmesi Kur’ân ile sabittir.