Pilot Galeri, Elmas Deniz’in insan-doğa ilişkisini temeline alan çalışmalarıyla izleyiciyi buluştururken, UNIQ Gallery Arda Diben’in distopik şehir manzaralarına ışık tutuyor.
P g Art Gallery, Aliye Simavi’nin ilk kişisel sergisi “Biriktirilmiş Anılar”ı izleyiciyle buluşturuyor. Dünyanın dört bir yanından topladığı farklı kültürlere ait obje ve doğal kalıntıları yan yana getirerek kendi yarattığı evrenin kapılarını açan Simavi, siyah-beyaz ve renkli fotoğrafları bir araya getirdiği sergisinde, gündelik hayattan anlatılar sunuyor. Sergiye adını veren enstalasyon Biriktirilmiş Anılar, sanatçının hayranlıkla ve tutkuyla biriktirdiği objelerden ve kalıntılardan oluşuyor. Dinozor yumurtasından köpek balığı dişine, testere balığının kemiğinden balina vertebrasına ve Taş Devri’nden kalma balta ağzına kadar pek çok nadir parçayı cam bir vitrinde sunan sanatçı, insan ve doğa arasındaki etkileşimden ilham alıyor. Doğal tarih müzesi olarak niteleyebileceğim sergi, tıpkı geçmişten geleni muhafaza ederek günümüze taşıma eylemi gibi, bir yandan zamanı dondururken kişisel bir arşiv de oluşturuyor. Samimi bir bellek inşası ortaya koyan “Biriktirilmiş Anılar”, 28 Şubat tarihine dek devam ediyor.
UNIQ Gallery ise Arda Diben’in “Trans-City” adlı 15 eserlik solo projesine ev sahipliği yapıyor. Çalışmalarında distopik şehir manzaraları ve parçalanmış bir perspektiften görünümler sunan Diben’in, içinde yaşadığımız hız ve teknoloji çağının kentsel dönüşümle birleşerek etrafımızı kuşattığı betonlaşmaya dair betimlemelerini oldukça başarılı buldum. İlk bakışta bir makina parçası, araç, alet ya da inşaat kalıntısı gibi görünen imgelerin keskinliği, toplumsal düzeyde içi boşaltılmış ve yıpratılmış değerler sisteminin de soyut bir temsili gibi diyebilirim. Trans-ekonomi, trans-politika, trans-estetik gibi öğelerle sahiciliğin yitirildiği bir boyutu ele alan Diben, amaçlar, değerler ve gelecekle ilgili kültürel kodlar etrafında şekillenen bir dünyanın tasvirini yapıyor. UNIQ Gallery’de 28 Şubat tarihine dek devam edecek sergi, bu ayın öne çıkanlarından. Pilot Galeri, Elmas Deniz’in “Yazsız Yıl” isimli solo sergisinin kapılarını açtı. İsmini tarihsel bir doğa olayından alan “Yazsız Yıl”, 17 Nisan 1815’te
Endonezya’da gerçekleşen yanardağ patlamasının mevsimleri etkileyecek boyuta ulaşması sonucu baş gösteren yokluğu tanımlıyor. Sanatçının, Sri Lanka’da ürettiği video ve sanatçı kitabı ile, bu iki işten yola çıkarak ürettiği resim, heykel, metin ve nesneleri bir araya getiren sergi, insanın doğaya üstünlüğüne karşı çıkan ideolojilere uzanan ekolojik söylemler üzerinde duruyor. İnsanın doğayla kurduğu ilişkiyi ekonomik, kültürel ve tarihsel olmak üzere çeşitli açılardan elen alan Deniz;resmi olanından kişiseline, sevgi dolusundan kötücülüne farklı duygusal katmanları izleyiciyle paylaşıyor. Ekonomi odaklı düşünen insanın kendi doğasına uzaklığını, demirden ve camdan bir serayı, bitkileri dünyanın her yerine taşımayı, hayvanlardan yararlanmayı, insanın olmayan yerlerde olmayan bir şeyleri var etme çabasını sorgulayan Deniz’in başarılı çalışmaları, temeline aldığı doğanın insan eliyle mahvoluş serüvenine ışık tutuyor.
17 Mart tarihine dek görülebilir.
Haberin Devamı