SORU: Ayetler neden farklı yorumlanıyor? Bu yüzden bizler de karmaşa yaşıyoruz. Örneğin apdestle ilgili ayet sizin yorumunuza göre ayaklar yıkama organı değil, diğer yorumlara bakıldığında tam tersini savunanlar var. Kolaylaştırılmış uygulama her ne kadar hoşuma gitse de bu çelişkilerden dolayı tereddütler yaşıyorum. Peygamber efendimizin bu konudaki uygulaması neydi? (İlter Gökcan)
CEVAP: Türkiye’nin kaç tane anayasası var? Bu anayasanın maddeleri değişik şekilde mi yazıldı, yoksa hepsi Türkçe mi? Neden Anayasa Mahkemesi aynı maddede bir kez şöyle karar veriyor, öbür kez böyle? Neden Danıştay üyeleri aynı kanunu bir kez şöyle anlıyor bir kez böyle. Yorum insanların doğasında var. Peygamber döneminde saf iman vardı, ihtilaflar yoktu. Siyasi bölünmeler yoktu. Ama Peygamber’den sonra siyasi çekişmeler ve bunların etkisinde oluşan fırkalar Kur’ân’ı kendi konumlarına ve görüşlerine gelecek biçimde yorumladılar. İşte farklı görüşler ve yorumlar böyle ortaya çıktı. Yorum olunca insanın düşüncesi karışır ama düz mantıkla yapılan açıklama yorum değildir. Arapça’yı bilen her izan sahibi yoruma kaçmazsa Kur’ân’ı aynı şekilde anlar. Peygamber sahabilerinin anladığı gibi anlar. Peygamberimiz ayaklarını hem mesh etmiştir hem de zaman zaman yıkamıştır. Bazen de giydiği çoraplar veya sandaletler üzerine mesh etmiştir. Bunun ayrıntılı açıklaması için “Yüce Kur’ân’ın Çağdaş Tefsiri” adlı eserimde Maide Suresi’nin 6. ayetinin tefsirine bakmalısınız.
Tespihin kendisi bidattır
SORU: Namazdan sonra tespih çekmiyorum. Önceki yazılarınızda bunun bidat olduğunu okumuştum. Farzları kılmaya başlamadan önce salat ezanını okumuyorum. Yaptıklarım doğru mu? (Mehmet Gökçen)
CEVAP: Farzların ardından 33’er kere “subhanallah, elhamdu lillah, Allahu ekber” demek ve bunları parmakla veya parmak boğumlarıyla saymak sünnettir. Tespihle saymak sünnet değil, bidattır. Yani bidat olan, tespihin kendisidir, tespih sözleri değil. Farzlardan önce tek başına namaz kılanın ezan okuması veya kamet getirmesi gerekli değildir. Ama okunsa daha iyi olur. Çünkü bu, ruhu namaza hazırlama etkisi yapar.
Yalnız Allah’ı düşünün
SORU: Namaza başlarken neden ellerimizi açarak başparmaklarımızı kulağımızın arkasına koyarız? Bunu açıklar mısınız? (Sedat Kiracı)
CEVAP: Namaza başlarken alınan tekbire iftitah (başlama) dendiği gibi tahrime (haram etme) de denilir. Namaza başlarken ellerimizi açık vaziyette kulağımız hizasına kadar kaldırırız. Böylece namaz dışında yapılacak eylemleri ve düşüneceğimiz dünyasal işleri ellerimizin tersiyle ardımıza atmış oluruz. Artık namazda sadece Allah’ı ve ahireti düşünürüz.