SORU: Bir televizyon kanalında, “Kur’ân, orucun kazasından bahseder, namazın kazasından bahsetmez” demiştiniz. Ancak köşenizdeki bir yazınızda namazın kazasının olabileceğini belirttiniz. Burada bir çelişki var mı? (Habip İskender)
CEVAP: Ben, bir engel dolayısıyla bir-iki vakit veya bir-iki gün kılınamamış namazların sırasıyla kılınacağını, Peygamberimizin uygulamasının böyle olduğunu yazdım. Siz ise çelişki gibi görüyorsunuz. Çelişki yok. Peygamberimiz Hendek Savaşı’nda namazları kılamamış, savaş durup karanlık çöktükten sonra sırasıyla sabah, öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazlarını kıldırmıştır. Bunlar bilerek terk edilen namazlar değil, savaş engeli dolayısıyla kılınamayan namazlardır. İşte bu namazlar, içinde bulunulan vaktin namazından önce sırasıyla kılınır. Sonra içinde bulunulan vaktin namazı kılınır. Bu, aslında kaza da değil, engel dolayısıyla vaktinde yapılamayıp ertelenmiş olan ibadetin yerine getirilmesidir.
Hadis kaynaklarında yok
Ama bile bile, hiçbir engel yokken yıllarca kılınmamış namazın kazası olmaz. Çünkü kasten namaz kılmayan, oruç tutmayan kimse ismen, kültür itibariyle Müslüman ise de eylemli olarak yani Kur’ân’ın tanımladığı biçimde Müslüman değildir. Müslüman, inancına göre yaşayan, inancını eyleme geçiren kimsedir. Yıllarca ibadetlerini yapmamış olan birinin durumu, yeni Müslüman olan kimsenin durumuna benzer. Yeni Müslüman olandan, eski zamanlardaki ibadetleri kaza etmeleri istenmez. Çünkü İslâm önce yapılmış günahları siler. İşte bu kişinin durumu da aynıdır. Ötekiyle bunun farkı nedir?
Peygamberimiz zamanında yıllarca namaz kılmayıp sonra bu namazları kaza eden bir kimse olmamıştır. Bu konuda hadis kaynaklarını iyice araştıranlar da böyle bir şeye rastlamamıştır. Delilsiz olarak din hükmü verilemez. Ama namaz kılmak isteyen milyonca rekât kılsın. Ne kadar çok kılarsa o kadar sevabı var. Kaza demesine gerek yok. İnsanlar anlamak istemiyorlarsa anlatamayız. Çünkü bir kere sırf o bilgilerle kitaplar yazılmış ve onlar şaşmaz doğrular kabul edilmiştir. Varsın öyle olsun.
Yıllarca bilerek terk edilen namazların kazası olmaz
Haberin Devamı