Önyargılı davranmayın

Haberin Devamı

SORU: 10 gün devam eden “Hadisin önemi ve geçerlilik şartları” adlı yazı dizinizde belirttiğiniz gibi Hz. Peygamber hadis yazılmasını istememişse o zaman bazı büyük imamlar niçin hadisleri toplayıp yazma gereği duymuşlar? Onlar Peygamberimizin bu isteğini bilmiyorlar mıydı? (Cihat Yılmaz)

CEVAP: Hz. Peygamber eğer hadislerinin yani sözlerinin yazılmasını isteseydi Kur’ân’ı yazdırdığı gibi söylediği sözleri de yazdırırdı. Ama böyle yapmadı tam tersine “Benden Kur’ân’dan başka bir şey yazmayınız. Kim Kur’ân’dan başka bir şey yazmışsa onu silsin” buyurmuştur. İmamlar yazarlar tabii. Çünkü insanlar Peygamber hakkında söylenenleri, Peygamber’in anılarını öğrenmek istiyorlar. Bu bir meraktır. Hem hangi imamlar yazdı? Peygamber döneminin imamları değil. Ebubekir yazmadı, Ömer yazmadı, Osman yazmadı, Ali yazmadı. Tam tersine bunlar hadis yazılmasını yasakladılar. Hatta Hz. Ömer, Peygamber’in vasiyet yazdırma işine dahi karşı çıkmış, “Peygamber hastadır, bize Alah’ın kitabı yeter” demiştir. İşte sözleri ve hareketleri ümmet için kanıt olacak imamlar bunlardır. Onlardan sonra gelenlerin her yaptığı bize kanıt değil. İmamı Azam’ın dediği gibi: “Allah ve Peygamber bir şey buyurmuşsa başla göz üstüne. Sahabiler söylemişse onların sözlerini seçeriz, uygun olanı alırız. Ama daha sonraki nesiller söylemişse onlar da adam, biz de adamız.” Önyargıları bırakıp dikkatle bu konudaki yazılarımı ve Prof. Dr. Mehmet Hatiboğlu’nun “Hadis Tetkikleri” adlı eserini okumanızı tavsiye ederim.

Seferi durumda namaz

SORU: Seferi olduğumuz bir sırada namaz vakti giriyor. Ancak o sırada kılma durumu olmuyor. Eğer namaz vakti çıkmadan gideceğimiz yere ulaşırsak 4 rekât mı yoksa

2 rekât mı kılacağız? (Ahmet Dündar)

CEVAP: Seferiyken vakit girdiği halde namaz kılamayan, evine döndüğünde seferde kılamadığı namazları tam kılacaktır. Ama seferdeyken kıldığı namaz vakti içinde ikamet yerine gelirse kıldığı namaza ilave yapmaz yani ikiyi dörde tamamlamaz. Artık o namaz tam olarak eda edilmiştir. Mukimken herhangi bir vakit namazını kılmadan yola çıkan, o vakit içinde seferidir. Namazını kısa kılar. Zaten seferden eve dönünce yine tam kılar.

DİĞER YENİ YAZILAR