SORU: Mesleğim icabi Suudi Arabistan'da kaldım. Sık sık Umre ve Kabe ziyareti yaptım. Kabe'de namaz sırasında bazı kişiler, Fatiha'dan sonra Kur'ân'ı açıp bakarak sureleri okuyordu. Sure bitince kitabı bırakıp namaza devam ediyorlardı. Kimse bunlara müdahale etmiyordu. Böyle Kur'ân'ı açıp okuyanı çok gördüm. Ezbere bilmediğim sureleri namazda okumak istiyorum. Özellikle evde ibadetimi uzun yapmak istiyorum. Kur'ân'ı açıp ezberimde olmayan sureleri, okusam namazım bozulmuş olur mu? (Haldun)
CEVAP: Namazda bilmeyenlerin Mushaf'a bakıp okumaları caizdir. Hz. Ayşe'nin azatlı kölesi de Ramazan'da Mushaf'a bakarak teravi kıldırmış, Hz. Ayşe de ona uymuştur. Doğrusu, namazda belli sureleri tekrar yerine Kur'ân'ı açıp düşüne düşüne ve uzun uzun okuyup namak kılmak insana daha çok huzur verir. Namazda daha makbul olur. Bazı fıkıhçılar kendi düşünceleri ile "namazda öğrenme olmaz, Mushaf'a bakmak amel-i kesirdir (Çok iş yapmak)" gibi sözlerle insanları Kur'ân'dan uzaklaştırdılar. Namazda yönü kıbleden ayırmadıktan sonra Kur'ân'ı tutmak, Mushaf'a bakmak niçin amel-i kesir olsun? Hz. Peygamber, sırtına binen torununu, düşmemesi için eliyle tutup secdeden kalkmış, namazını kılmıştır. Torunu elleri ile tutmak Mushaf'a bakmaktan daha çok ve yoğun bir iştir.
DUA, GÖNÜL İŞİDİR
SORU: Bilmediğim duaları öğrenmek için düzenli olarak Yasin-i Şerif kitabından okuyorum. Dikkatimi çeken bir şey var: Bazı dualardan sonra "bu duayı her sabah ve akşam on kez okursanız şu olur" veya 'bu duayı her gün yüz kez okursanız Allah şu dileğinizi kabul eder, fakirlik görmezsiniz...' Bunlar doğru mu? Eğer doğruysa belirtilen sayılarda okunması gereği nedendir? Namaz duaları dışındaki duaları nerede okuruz? (Nursel İncioğlu)
Cevap: Hepsi yalan ve uydurma. Eğer doğru olsa o duaları yazanlar, bunları pazarlayıp para peşine düşmek yerine bunları okuyup istedikleri servete kavuşurlardı. Gerçi, saf halkı böyle yalanlarla kandırarak, afsunlayarak servete kavuştular, yazdıkları dualarla değil. Dua elbette çok önemli ama öyle manası bilinmeyen kelime ve cümleleri yinelemek şeklinde değil, bilinçli olarak insanın gönlünden taşan, kendi dilinde, istekle ve anlamını bilerek yaptığı dua önemlidir. Peygamberimiz, kalbin dışından gelen duaları makbul olmadığını vurgulamıştır. Bir yanlışı da düzeltmek isterim. Yasin-i Şerif kitap değil, Kur'an'ın bir suresidir sanki ayrı kitapmış gibi takdim edenlere aldanmayın.
Namazda Kur'an'a bakıp okumak caizdir
Haberin Devamı