Mezheplerdeki namaz vakitleri farklılıkları (1)

Haberin Devamı

SORU: Caferi mezhebine mensubum. Bizim namaz vakitlerimiz 3’tür. Hak mezhep olarak kabul ettiğiniz Hanefilik’te namazın 5 vakit olmasından dolayı kendimle bir anlaşmazlık içerisindeyim. Biz öğleyle ikindiyi, akşamla yatsıyı birleştirerek kılıyoruz. Namazın kaç vakit olduğunu gösteren hadis veya ayet var mı?

CEVAP: Namazın beş vakit olduğu konusunda hiç ihtilaf yok. Bununla ilgili pek çok hadis var. Hepsini burada ayrı ayrı zikredemem. Herhangi bir ilmihal kitabına bakabilirsiniz. Ancak Peygamberimiz zaman zaman, özellikle yolculuklarda öğleyle ikindiyi, akşamla yatsıyı birlikte kılmıştır ki buna cem denir. Ehl-i Beyt imamları Peygamberimizin bu ruhsatını daha çok uygulamışlardır. Caferi mezhebi mensupları da bunu böyle sürekli uygulamışlardır. Ama Caferi mezhebi âlimleri de namazları ayrı ayrı vakitlerinde kılmanın daha efdal olduğunu söylerler. Nitekim 1973 yılında Necef’te görüştüğüm âlim merhum Muhammed Bakır es-Sadr, bana cem olayını kolaylık bakımından sürekli uyguladıklarını ama ayrı ayrı kılmanın daha efdal olduğunu söylemişti.

Saltanat sistemi kurmadılar

Ayrıntı önemli değil. İmam Cafer Hazretleri’nin mezhebi de Hak mezheptir. Peygamber torununun içtihatları Hak mezhep olmaz mı? Esasta birleştikten sonra ufak tefek ayrılıklar hiç önemli değildir. Aslında Şiilerle Sünniler arasındaki en büyük ayrılık bu tür ayrıntıda kalan ihtilaflar değil, inanç ihtilafıdır. İşte asıl sorun burada. Bize göre Peygamberimiz herhangi bir saltanat sistemi kurmamış, kendisinden sonra yerine bir halife de bırakmamış, bunu ümmetin seçimine tevdi etmiştir. Şartlar Ebubekir’in seçilmesini getirmiş fakat Ebubekir, yerine kendi oğlunu tayin etmemiştir. Ondan sonra gelen Ömer de sonra gelen Osman da böyle bir şey yapmadılar. Daha sonra işler karıştı. Hz. Ali’nin 4.5 yıl süren hilafeti zamanında iç savaşlar baş gösterdi. Ali’nin şehadetinden sonra Hilafeti ele geçiren Emeviler onu saltanata çevirdiler. Şimdi Şiiler, Peygamber’in mağara arkadaşı Ebubekir’i gasıp, Ömer’i gasıp, Osman’ı gasıp sayıyorlar. Oysa biz Sünnilere göre Peygamber’den sonra ashabın en üstünü Ebubekir, sonra Ömer, sonra Osman, sonra Ali’dir. Allah hepsinden razı olsun. Peygamber’in üç gözde arkadaşına gasıp demek, Hz. Ali’nin tutumuna da aykırıdır.

* DEVAM EDECEK

DİĞER YENİ YAZILAR