SORU: Nisa Suresi 66/67’nci ayetlerde, “Eğer onlara, ‘kendinizi öldürün ya da yurtlarınızdan çıkın’ diye yazmış olsaydık, içlerinden pek azı hariç bunu yapmazlardı. Ama kendilerine öğütleneni yapsalardı elbette kendileri için daha iyi ve daha sağlam olurdu. O zaman elbette kendilerine katımızda büyük mükâfat verirdik” buyurulmuştur. Burada Müslümanlara intihar etmeleri mi tavsiye ediliyor?
CEVAP: Kur’ân’ı, bütünlüğü içinde okumak gerekir. Ayetin asıl amacı Müslümanlara, Yahudilere yüklendiği gibi ağır yükümlülüklerin yüklenmediği bundan dolayı kendilerine verilen kolay emirleri uygulamakta tereddüt etmemeleri anlatılmaktır. Nisa 65’inci ayette Elçi’nin hükmünü bütün teslimiyetiyle kabul edip ona uymayan insanın mümin olamayacağı vurgulanmaktadır. “Allah Elçisi’nin emrine aykırı davrananlar, kendilerine bir belanın çarpmasından yahut acı bir azabın uğramasından sakınsınlar” ayeti de Elçi’nin emrine aykırı davranmanın insanı belalara, sıkıntılara sokacağını haber vermiştir. İnsanlar, aralarındaki davalarında Allah’ın Elçisi’ni hakem yapıp ona içtenlikle teslim olmalıdırlar ki gerçekten inanmış olsunlar.
Allah Elçisi’nin vereceği hüküm, vahye dayanarak verdiği hükümdür. Çünkü kendisi, beşer olarak söylediği sözleri ne yazdırmış, ne de mutlaka bunlara uyulması gerektiğini söylemiştir. “Benden, Kur’ân’dan başka bir şey yazmayın. Kur’ân’dan başka bir şey yazmış olan, onu imha etsin. Ancak benden duyduğunuzu nakledebilirsiniz, bunda bir sakınca yoktur. Ama kim kasten uydurduğu yalanı bana atarsa o, ateşteki yerine hazırlansın” mealindeki sözü de onun, vahiy dışındaki sözlerinin yazılıp Kur’ânlaştırılmasını istemediğini gösterir.
Peygamber’in bildirdiği vahiylere itaat etmek farzdır. Hz. Peygamber’in, vahyin açıklaması durumunda olan ve vahyin ruhuna ters düşmeyen sözleri de vahyin tamamlayıcısıdır. Fakat onun, kendi ictihadıyla söylediği sözler, dinin ruhu değildir. Çünkü onun sahabilerinin hepsi kendi yanında değillerdi. Arabistan’ın çeşitli bölgelerinden gelip Müslüman olan ve o zamana dek inmiş olan Kur’ân’ı öğrendikten sonra köylerine, bölgelerine dönen kabileler vardı. Bu insanlardan kimi Peygamber’le az konuşmuş, kimi çok konuşmuştu. O zaman Peygamber’in sözleri toplanmadığı gibi sahabilerin hepsi de bu sözleri ezberlemiş değillerdi.
DEVAM EDECEK
Kur’ân’ı bütünlüğü içinde okumalıyız
Haberin Devamı