İşa, akşam vakti demektir

Haberin Devamı

SORU: Nur Suresi 58’inci ayet: “Ey inananlar, ellerinizin altında bulunan (köle ve hizmetçi)ler ve henüz erginliğe ermemiş çocuklarınız üç vakitte (odalarınıza girebilmek için) izin istesinler: Sabah namazından önce, öğle vakti elbisenizi çıkar(ıp yat)acağınız zaman ve yatsı namazından sonra. Bunlar sizin üstünüzün açılabileceği üç vakittir. Bunların dışında (hizmetçilerin ve çocukların, izin almadan içeri girmelerinden dolayı) ne size ne de onlara bir günah yoktur. (Onlar sizin) yanınızda dolaşırlar, birbirinizin yanına girip çıkarsınız. Allah ayetleri size böyle açıklar. Allah bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.” Bu ayette “yatsı namazından sonra” diyor. Oysa Kur’ân’ın yatsı namazından bahsettiğini bilmiyordum. Yoksa yatsı diye yazmıyor da ona işaret ettiği için mi yatsı yazdınız? Meallerin çoğunda da yatsı olarak geçiyor. Akşam namazı yazanlar da var. Eğer yatsıyı belirtiyorsa demek ki Kur’ân 4 namaz vaktine işaret ediyor. Doğru mu?

CEVAP: Ayette yatsı kelimesi geçmez, “İşa” kelimesi geçer. İşa, akşam vakti anlamına gelir. Ben de eski meal ve tefsirlere aldanarak öyle tercüme etmişim ama sonradan bunu düzelttim. Ayette “akşam namazından sonra” buyurulmaktadır.

*****


Hutbenin bir adabı var

SORU: Cuma namazından önce imam, ikinci hutbeyi bitirdikten sonra salat getirip dua ediyor. Eskiden bu duayı içinden yapıp elini yüzüne sürerdi. Son zamanlarda duayı yüksek sesle okuyor. Cemaatin de bir bölümü imamla beraber dua için el açıyor, bir bölümü ise katılmıyor. Eskiden cemaat bu duaya katılmazdı. Benim gözlemlediğim bu durum yeni mi çıktı yoksa eskiden duaya katılmamak mı yanlıştı? (Mustafa Bilgehan)

CEVAP: Hutbe, konuşma demektir. Minberde gerekli konuşma yapılır. Hutbeyi dinlemek de gereklidir. Cemaatin ikide birde “amin” demesi hutbenin mehabetine aykırı olduğu gibi ayrıca lağv sayılır yani yanlıştır hatta hutbeyi bozar. Birinin yanında konuşan kişiye “sus” demesi dahi lağv sayılır. Bu bakımdan imamların yapacakları duaları içlerinden yapmaları, cemaati “amin” demek mecburiyetinde bırakmamaları gerekir. Ama her şey şova dönüştü. İmamlar da böyle dualarla kendilerini göstermek istiyorlar. Eskiden ikinci hutbe sonunda imam

duayı kendi işiteceği bir sesle yapardı. Çünkü bu hutbenin adabıdır. Ama şimdi her gün yeni şeyler icat ediyorlar. Cenaze başlarındaki uygulamalar da öyle. Daha nice bidatlar çıkacak!

DİĞER YENİ YAZILAR