SORU: 1- Kur’ân sureleri inerken, bir sure bittince diğeri mi inmeye başlamıştır? Biri tamamlanmadan diğerinin indiği olmuş mudur? 2- Hadid Suresi 27’nci ayette Hristiyanların, Allah rızasına ermek için kendilerine gerekli kılınmayan ruhbanlık yoluna gittikleri fakat üstlendikleri bu yönteme gerekli biçimde özen göstermedikleri anlatılıyor. Tasavvuftaki tarikat sistemi de ruhbanlığa benziyor. Tasavvuf kitaplarında hakikate ermek için bir tarikat şeyhine bağlanıp ona tam teslimiyet öngörülüyor. Ona sorgulamasız teslim olmadan hakikate erilemeyeceği, burada hakikate ermeyenin ise ahirette de hakikati göremeyeceği belirtiliyor. İnsanların Allah’ın rızasını elde etmek için türettiği tasavvuf görüldüğü kadarıyla amacından sapmış, gereği gibi uygulanmıyor. Bu tarikat olayının aslı nedir? Doğruluğu apaçık olan Kur’ân’dan başka yol gösterici aramam gerekiyor mu? Aramazsam hakikatten mahrum mu kalmış olurum? (Gazi Göçmen)
CEVAP: 1- Kur’ân’ın bazı küçük sureleri bütün olarak inmiştir. İlk bütün inen sure Fatiha’dır. Ama ilk ayetleri en başta inen Alak Suresi’nin daha sonraki ayetleri başka vahiylerden sonra inmiştir. Bakara Suresi’nin inişi hayli zaman almıştır. Ancak Peygamberimiz, kendisine gelen vahiylerin, Kur’ân’ın hangi bölümüne yazılacağını işaret buyurur ve parça parça gelen ayetler onun işaret ettiği sureye yazılırdı. İşte sureler böyle tamamlanmıştır. Ama kimi sureler bütün olarak veya araya başka sure ayetleri girmeden ardı ardına inmiştir. Sad, Fetih, Rad, İsra, Yusuf sureleri ardı ardına; Tövbe, Enfal, Maide, Bakara, Al-i İmran sureleri ise aralıklarla inmiştir.
2- Tarikat, tasavvufun uygulama şekli, pratiğidir. Siz eğer Cüneyd-i Bağdadi, Abdülkadir-i Geylani, Hz. Mevlana, Yunus Emre gibi bir üstat bulabilirseniz çok güzeldir. İlahi aşkı tadarsınız. Şimdiki bilgisi sığ, dar ufuklu kişilerin peşine takılırsanız yolunuzu şaşırırsınız. Hakikate ermek için insanın tamamen kendi bilincini yitirmesi gerekir. Bu durumda kişide Hak görünmeye başlar. Çünkü kişi insan bilincini yitirmiş, egosunu bırakmıştır. Hakikat, her varlıkta Allah’ı görmek, O’ndan başka her şeyin gözden, düşünceden silinmesi halidir. Ben bu sakal, cübbe, şekil şeyhlerinde asla böyle bir şey olduğunu sanmıyorum. Bunlar krallar gibi saltanat kurmuşlar. Gerek yok, dinin hükümlerini yerine getirin, tertemiz Müslüman olun. İşte hakikat budur. Dünyada da ahirette de mesut olursunuz.
Hakikate ermek için tarikat şart mı?
Haberin Devamı