DÜNDEN DEVAM
Prof. Dr. S. Hatiboğlu, ilk ciltte Hz. Peygamber’in Kur’ân vahyi dışında bir vahiy almadığını, normal insan olarak söylediği kimi sözlerin zamanla yapılan yorumlar ve katmalarla istikbal haberine dönüştürüldüğünü anlatır. Bu arada Kur’ân’ın geçmiş ve gelecek haberlerine ilişkin örnekler verir. Tahrim Suresi’nde bildirildiği üzere hanımlarından birine sır olarak söylediği sözü, o hanımın, ortağına aktarmasını Cenabı Hakk’ın Peygamber’e bildirmesini de Kur’ân dışı değil, Kur’ân’a dayalı bir görüş olarak değerlendirir. Manastırda ibadete çekilmiş olan Meryem’e rızık gelmiş olmasını olağanüstü görenleri eleştiren hoca, aslında bu rızkın birisi tarafından getirildiğini söyleyenlerin bulunduğunu belirtir. Pek çok âlim bu rızkın Hz. Meryem’e mucizevi olarak gönderildiğini zikretseler de ne Kur’ân-ı Kerim’de ne de herhangi bir sahih hadiste bu rızkın mucizevi olarak geldiğine bir delil bulunmadığını, Muhammed Esed denilen şişirilmiş bir Avusturyalı Müslüman’ın yorumuna dayanarak vermektedir.
Ben ne Hatiboğlu’nun ne de Kur’ân’ı tercüme eden Avusturyalı M. Esed’in bu yorumuna katılmıyorum. Hz. Meryem’e gelen rızık mucize veya keramet kabilinden olduğu gibi ona verilen çocuğun verilme şekli de mucizedir. Eğer mucizevi olmasaydı Hz. Zekeriya’nın bu rızkı görünce hayret etmemesi gerekirdi. Meryem de “Bu Allah katındandır” demezdi. Hatiboğlu, eserde Peygamberin vahiy dışında kendi ictihatlarında yanılabileceğine, yanılgılarının vahiyle düzeltileceğine dair örnekler verir. Bunlardan biri de karısını, Sahma oğlu Şerik ile zina halinde yakalayan Hilal ibn Uveymir olayıdır.
Hz. Peygamber Hilal’e Allah’tan korkmasını, karısına iftira etmemesini, iddiasını dört şahitle ispat etmesini, aksi takdirde sırtına sopayı yiyeceğini söyler. Fakat Hilal karısını zina halinde gördüğünü, kendisinin dört aydan beri kadına yaklaşmadığını, taşıdığı çocuğun kendisinden olmadığını söyler. Peygamber, kadını çağırtıp sorgular. Kadın suçlamayı reddeder. Peygamber, “İkinizden biri yalan söylüyor. Tövbe edeniniz var mı?” diye sorar. Bu sırada inen Nur Suresi’nin 6-10’uncu ayetleri uyarınca karı kocayı karşılıklı olarak yalan söyleyene lanet okumaya çağırır. Karı koca karşılıklı olarak yalancıya lanet okurlar. Böylece aralarındaki nikâh düşer. Ama kadına ceza uygulanmaz. DEVAM EDECEK
Hadisle ilgili önemli bir eser (7)
Haberin Devamı