Hadisle ilgili önemli bir eser (6)

Haberin Devamı

DÜNDEN DEVAM

Yüce Allah, gerek Araf: 39/187’de gerekse Naziat: 81/42’de Peygamber’in, kıyametin kopacağı zamanı bilmediğini vurgulamıştır. Onun bilgisi Allah’a aittir. Hikmeti gereği bu bilgiyi kendisinden başkasına açmamıştır. Mutasavvıflara göre batıni (ledünni) ilme vakıf olanlar, gayba muttali olurlar (bazı gizli şeyleri bilirler). Onların bu ittilaı (bu bilgiye ulaşması), “Göklerde ve yerde gaybı, Allah’tan başka kimse bilmez” (Neml: 65) hükmüne aykırı değildir. Çünkü onlar bu gaybı kendi beşeri varlıklarıyla değil, beşeri vücuttan geçip Hakk’ın sıfatlarını kazanarak bilirler. Bu halde kendileriyle değil, Allah iledirler. Allah’ın gözüyle görür, bilirler. Allah’ta yaşadıkları zaman Allah, kendi sıfatlarını onlara emanet eder, O’nun gözüyle bakarlar. O’nun gözüyle bakana da uzaklık, yakınlık bir olur, duvarlar perde olmaz. Bir hadiste, “Müminin ferasetinden sakının çünkü o, Allah’ın nuruyla bakar” (Tirmizi, Taberani, Keşful-hafa) buyuruluyor.

Ebud-Derda şöyle dermiş: “Mümin, gayba ince bir perde arkasından bakar” (Kutul-Kulub: 1/118). Bazı kimselerin, istikbale dair bazı olayları ruhsal bir takım kabiliyetlerle, basiret gözüyle görüp bileceği bir gerçektir. Ancak bu, gaybı bilmek sayılmaz. Sadece Allah’ın, herhangi bir kuluna ikram olarak bazı olayların üstünden gayb perdesini bir parça aralamasıdır. Aslında gaybı derecelere ayırmak gerekir. Gaybın en derin noktasını ne bir peygamber, ne de veli bilemez. Kadir Suresi’nin tefsiri üzerine gelen hadislerde Cenabı Hakk’ın, bir senelik olayları Kadir Gecesi’nde meleklere verip en yakın göğe indirdiği ifade edilir.

Demek ki, ezeli kaderin vukua çıkma, tezahür etme zamanı yaklaştıkça o olay, gayb hazinesinden yavaş yavaş ayrılıp insanın kavrayış ufkuna doğru gelmektedir. Denizin dibindeki bir cisim görülmez ama dipten ayrılıp yüzeye doğru gelen cisim kuvvetli gözler tarafından görülür. İşte gaybın derinliklerinden ayrılıp şahadet âlemine doğru yaklaşan olayları da basiret gözü açık olan bazı keşif erbabı görebilir. Nitekim meteoroloji olaylarını vukuundan önce tespit de bazı özel aletlerle mümkün olmaktadır. Demek ki bu olay, asıl gayb alanından çıkmıştır. Ama tam dünyada da değildir. Dünyayla gayb arasındadır. Bunu bazı gözler görebilir. Yoksa asıl gaybı Allah’tan başka kimse bilemez. DEVAM EDECEK

DİĞER YENİ YAZILAR