Ev, arsa, tarlanın zekâtı, devlete ödenen vergidir

Haberin Devamı

SORU: Babam zamanında iyi paralar kazanmış, mal ve mülk edinmiş. Ancak bunların hepsini çok yakın bir akrabasının üzerine yapmış. Ancak o kişi sonunda hepsini gasp etmiş. Babam da bu malları ömür boyu zekâtı niyetine saymış. Böyle bir şey mümkün mü? Çünkü kendi rızasıyla zekât niyetine vermemiş, mal gasp edilmiş. Babamın senelerdir elinde bulunan bazı malları var. Tabii bunların hiçbirinin zekâtı verilmiyor. Bu konuda ne yapmalı?

CEVAP: Eğer mal mülkle kastınız arsa, ev, tarla ise bunların zekâtı yoktur. Bunların zekâtı devlete ödenen emlak vergisidir. Bu mallar gasp edilmiş. Babanız da bu gasp edilen malları zekâtına saymış. Öyle şey olmaz. Zekât, fukaraya verilecek paradır, yiyecek yahut giyecektir. Babanız kendisine ait olmayan ev veya arsayı zekâtına sayamaz. Gasp edilmiş de olsa artık o mal kendisinin değildir. Ayrıca ev ve arsanın zekâtı yoktur. Zekât bunların gelirine düşer. Eğer babanız bunlardan para kazanmış ve bu paralar zekât ölçüsüne varmış ise bunların zekâtı verilir. Ancak elde bir yıl kalmış olan ihtiyaç üzeri paranın zekâtı verilir. Babanın şimdi elinde bulunan emlağın da zekâtı yoktur. Bunların vergisini devlet alır. Ancak bunların gelirleri zekât ölçüsüne varır ve ihtiyacından fazla olan paranın üstünden bir yıl geçerse bu paranın zekâtını vermek gerekir.


***



İslâm dininde eşyaya kutsama yoktur

SORU: Bazı hocalar tarafından Topkapı Sarayı’nda bulunduğu ifade edilen Peygamber Efendimizin gömleğinin zaman zaman oradan çıkarılıp zengin çevrelere gösterildiği söyleniyor. Bunun doğruluk payı var mı? Eğer varsa dinen hükmü nedir? (Sami Akkaya)

CEVAP: Bir kere Topkapı sarayında bulunan gömleğin, gerçekten Peygamberimizin gömleği olduğu kesin değildir. Bir zandan ibarettir. Her ne olursa olsun, Mukaddes Emanetler bölümünde korunan o gömleğin, oradan çıkarılıp zengin çevrelere götürüldüğü doğru olamaz. Oradan hiçbir emanet dışarı çıkarılamaz. Ayrıca İslâm’da eşya kutsama, eşyaya saygı gösterme yoktur. Hz. Ömer, Mekke’ye giderken vaktiyle Peygamberimizin, gölgesi altında halktan beyat aldığı ağacı insanların ziyaret ettiklerini görünce “Bu şirktir” diyerek o ağacı kestirmiştir. İşte sorunuzun kısaca yanıtı budur.

DİĞER YENİ YAZILAR