Namaz Araplarda bilinen bir ibadetti

Haberin Devamı

DÜNDEN DEVAM

Okurum Burhan Tarlabaşı’nın iki sorusundan birini dünkü yazımda cevaplamıştım. İkinci sorusunu ise bugün cevaplıyorum. Bu soru şöyleydi: “Namazda Okunan Surelerin Tefsiri adlı kitabınızı 184. sayfasında, ‘Kevser Suresi’ndeki namazı kıl emriyle beş vakit namaz kastedilmiştir. Fakat namazın nasıl kılınacağı bilinmekteydi’ ifadesinde Hz. Peygamberin yaşadığı dönem mi kastediliyor? Namazın kılınma şekli bizzat Hz. Peygamber tarafından mı öğretildi yoksa daha önce de biliniyor muydu?”

CEVAP: Namaz, Araplarda bilinen ve uygulanan rükûlu, secdeli bir ibadetti. Aslında İbrahim’den kalan bu ibadete şirk ve hurafe karışmıştı. Yoksa namazın kılınış şekli belliydi. Siz klasik kitaplara bakmayın, onlara göre namazın nasıl kılınacağını Cebrail Aleyhisselam, Hz. Peygamber’e öğretmiştir ama gerçekte daha ilk surede Hz. Peygamber’in namaz kıldığı ve inanmayan bir kâfirin (ki bunun Ebucehil olduğu söylenir) ona engel olduğu belirtilmektedir. Kur’ân, Enfal Suresi’nde müşriklerin namazlarından da söz eder. Hz. Ömer’in oğlu Abdullah’ın anlatımına göre onlar da rükûlu ve secdeli namaz kılarlardı. Yani namazın şekli aynıydı. Fakat ruhu yoktu. İşte Maun Suresi’nde namazın ruhunu kaybedip sadece şeklen kılanlar yani gafletle namaz kılanlar kınanmaktadır. Böyle bir namaz kişiyi ahlaken olgunlaştırmaz, Allah’a da yaklaştırmaz. Tersine Peygamberimizin ifadesiyle Allah’tan uzaklaştırır.

Namazı gönülden kılın

SORU: Namazımı bitirdikten sonra ayetelkürsi okumadan tesbih çekip dua etsem olur mu? Ayağımdan ameliyat olduğum için sandalyede namaz kılıyorum. Hocalar, ayakta kılanların oturandan daha çok sevap alacağını söylüyor. Doğru mu? (Emrah Gedik)

CEVAP: Namazdan sonra ayetelkürsi okumak sünnet değildir. Sünnet olan 33’er kere subhanellah, elhamdu lillah, Allahu ekber tesbihleridir. Ayetelkürsi sonradan ilave edilmiştir. Okunursa iyi ama okunmasa namaza eksiklik gelmez. Normal insan için ayakta durmak daha sevaptır. Ama bu, farzlar içindir. Sünnetler için fark etmez. Dileyen oturarak da kılar. Çünkü nafiledir. Namazın sevabı oturmak veya ayakta durmakla değil, gönülden huzurla kılmakladır. Bunu böyle bilelim.

DİĞER YENİ YAZILAR