SORU: Kur’ân-ı Kerim’de 14 surede secde ayeti geçiyor. Kur’ân’ı okurken veya hatim bitince secde yapılması şart mı? Kabirde Münker ve Nekir melekleri gelip sorgu sual edecek mi? (Osman Alt)
CEVAP: Secde ayetleri diye adlandırılan ayetlerde meleklerin veya evrenin yahut iyi kulların Allah’a secde ettiklerinden söz edilir. İşte bu bakımdan o ayetler okununca secde etmenin gerekli olduğu kabul edilmiştir. Ancak namazda secde ayeti okununca hemen secde etmek gerekir. Ama namaz dışında gerekmez. Ne zaman secde edilse olur. Aslında bu ayet okunduktan sonra namaz vaktinde namaz kılmak da secde sayılır.
Münker ve Nekir hakkındaki rivayetler bir senaryodur. Allah’a giden ruh zaten bütün yaptıklarının izleriyle birlikte gider. Yapılan ve söylenen her şey orada
apaçıktır. Öyle bir soruya gerek olmaz. Zaten Kasas ve Rahman surelerinde ne insana ne de cine yaptığından sorulmayacağı, suçluların nişanlarından belli olacağı vurgulanır. Ahiret işi dünyaya benzemez. Kimi hocaların anlattığı Kur’ân’a uymaz. Ama onlar yazılmış olan senaryoları yineleyip dururlar.
İblis, kötü ruhtur
SORU: Cenabı Allah, Kur’ân’da sadece İblis’e kıyamet gününe kadar yaşamasına izin vermiş. Fakat bir ayette de diyor ki: “Senden önce kimseye ebedi yaşam vermedim.”
CEVAP: İblis kötü bir ruhtur. Fizik bedene sahip bir varlık değildir. İblis ve soyu zaten ölmez. Ölüm fizik bedene özgüdür. Ayette ise “Senden önce hiçbir insana ebedi yaşam vermedik” buyuruluyor. İblis insan mı ki böyle bir tereddüde kapıldınız?
Kameti kim okur?
BİR okurum, “İmam müezzinlik yapabilir mi” diye soruyor. Cevabım şudur: Aslında müezzin gerekmez. Önemli olan cemaat namazına kametle başlanmasıdır. Kameti imamın kendisi okursa daha iyi olur. Ama cemaat içinde herhangi bir kimse de kamet okuyabilir. Bizim köylerimizde müezzin kadrosu yoktur. İmam aynı zamanda müezzinlik yapar. Ezanı okur, kameti okur, namazını da kıldırır. Kameti başka biri okuyacak diye bir kural yoktur. Belli bir kişi şart değil.