Birkaç ay önce atv’nin Kemal Tebrizi’nin Marmoulak (Kertenkele) filmini televizyona uyarlayacağını kaleme almıştım. Uzunca bir süredir tanıtımları yayınlanıyordu. Yapım Atölyesi-Yalçın Şen’in yapımcılığını, Hasan Burak’ın senaryo danışmanlığını, Hakan Kandal ve Savaş Korkmaz’ın senaristliğini üstlendiği diziyi Kartal Çidamlı yönetiyor. Daha önce Pis Yedili, Babam Sınıfta Kaldı, Otel Divane gibi dizilerinin yönetmenliğini üstlenen Çidamlı’nın karakter komik yerine bu kez durum komedisi çekeceğini duyduğumdan beri rejisini merak ediyordum. Timur Acar, Sera Tokdemir, Erdinç Gülener, Bihter Dinçel, Sinan Çalışkanoğlu, Umut Oğuz, Mehtap Bayri, ve Şemsi İnkaya’nın başrolleri paylaştığı Kertenkele bir bar sahnesiyle açılış yaptı. Arkadaşının düğünü için gelin arabasını çalarak ayarlayan Kertenkele’yi izlerken, paralel kurguda emlak kralı Ekrem Bey’in biricik torunu Zehra’nın doğum günü partisi vardı. Kertenkele’nin tüm hazırlıkları beş kuruş para harcamadan yapması, sadece çok lüks bir arabası var diye mağazadan çiçekçiye herkesin büyük hürmet göstermesine ilişkin vurguyu anladım ama hepsini dolandırıp giderken kimsenin arkasından koşmamasını ya da olay çıkarmamasını ne yazık ki çok uğraşmama rağmen anlamam pek mümkün olmadı.
Alt metni sağlam dizi
Aynı anda zengin evinin en büyük sorunu ise dedesinin ölmeden önce Zehra’yı evlendirmek istemesi ve ablası Hale’nin evlendiği komiser Ünsal’ı dedenin bir türlü kabullenememesiydi. Ünsal’ın en büyük takıntısı Kertenkele’yi yakalamak, dedenin en büyük derdi ise Zehra’yı evlendirmek olunca birinci bölümü bu gerçek olmayan, daha doğrusu gerçekçi gelmeyen çatışmalarla izledik. Ünsal’ın Kertenkele’yi yakalama sahnesi gerçekten çok iyiydi. Yangında içeride mahsur kalan bir çocuğu kurtarmak uğruna yakalandı Kertenkele. Vicdanlı olduğunu da bu sahneyle anladık. Hapishane günlerinde komiserin sürekli oraya gelmesi ve Kertenkele’yle uğraşması inandırıcı değildi. Çünkü herkes bilir, polis suçluyu adalete teslim eder. Hapishanede onu yönetemez. Hastaneden imam kıyafetiyle kaçıp tesadüfen sıfır din bilgisiyle bir mahalleye imam olan Kertenkele’nin maceraları bundan sonra başlıyor. Aslında al metni çok sağlamdır Kertenkele’nin. Dini istediği gibi yorumlayanlara ve kullananlara sağlam bir eleştirisi vardır. Umarım bunu dizide de yapabilirler.
Takma sakala gerek yoktu
Timur Acar takma sakalları dışında rolüne hayli iyi hazırlanmıştı. 2014 yılında o takma sakallara hiç gerek yoktu. İyi bir planlamayla önce sakallı sahneleri, sonra sakalsızlar geçilebilirdi. Sera Tokdemir evin vicdanlı ve şımarık kızı olmuştu. Ama en büyük derdi, gerçek bir sorunu olmamasıydı. Kısaca senaryo karakterin sorunu büyüterek yaşadığı kadar sağlam değildi. Erdinç Gülener, takıntılı komiser, Mehrap Bayri kıskanç yenge rolüne cuk oturmuştu. Kertenkele, Tüm Kişiler’de 4.33 reytingle 5’inci, AB’de 3.25’le 7’nci, ABC1’de 3.83’le 5’inci oldu. Cumartesi Güllerin Savaşı ve Kiraz Mevsimi’ne kafa tutması çok zor. Ama ilk 5’te yer alacaktır. Başa dönecek olursak, alt metni bu kadar sağlam bir projenin senaryosuna daha fazla eğilmek gerekiyor. Seyircinin aklında “Neden?” sorusunu bırakmadan, gerçek çatışmalarla ilerlemeli dizi. Rejiye gelirsek, açıkçası Kartal Çidamlı’nın elindeki senaryonun üç katı bir iş çıkardığını düşünüyorum. Duygu geçişlerine biraz daha özen gösterir ve sağarsa çok daha iyi olacaktır.