İslam'da devrim: Banka faizi haram değil
El Ezher Üniversitesi imamı Şeyh Tantavi, faizle borç alıp vermekte dinen bir sakınca olmadığını açıklayınca Mısırlı muhafazakârlar küplere bindi
Hükümetin faizle borçlanmayı öngören tasarısına destek veren kararı kınayan bazı gazeteler, "Faizle borç veren devlet de kredi alan da kafirdir" dediler
Mısır'daki El Ezher Üniversitesi, şimdiye kadar haram olarak bilinen faizin İslam'a aykırı olmadığına karar verdi, 1'e karşı 21 oyla faizi serbest bırakma kararı alan üniversitenin İslami İlahiyat Araştırma Komitesi, insanların bankalara yatırdıkları paraların karşılığında sabit faiz almasında ya da bankalardan sabit faizle kredi almasında din açısından sakınca bulunmadığını bildirdi. Komite adına açıklama yapan Sayen Sabel Talab, karanın uyandıracağı tepkinin farkında olduklarını söyledi.
Peygamber örneği
Ve beklendiği gibi karar büyük bir tartışma başlattı. Muhafazakar kesim, faizin tefecilik olduğunu savunarak, şiddetle karşı çıktı. El Ezher Üniversitesi İmamı Şeyh Muhammed Seyid Tantavi ise, faiz gelirini, Hz. Muhammed'in, aşiret üyelerinden aldığı parayla ticaret yaparak para kazanmasına benzetti. Tantavi, faiz gelirinin, bankaların müşteri adına ticaret yaparak gelir kazandırmasıyla bir olduğunu belirtti. Ancak muhafazakarlar ticaretteki risk faktörünün faiz gelirinde olmadığını, dolayısıyla kabul edilemeyeceğini iddia etti. Faiz tartışmalarının ardında hükümetin çıkarmaya çalıştığı Konut Kredisi Yasası var. Meclis'in gündeminde olan yasa, bankaların vatandaşlara sabit faizle kredi vermesini öngörüyor. Kararı bu yasanın önünü açmak olarak değerlendiren muhafazakarlar kızgın. El Kheir gazetesinde "Faizle borç veren devlet de kredi alan da da kafirdir" yorumu yapıldı. Al Alam Al Yom gazetesinde ise "Bu kişiler Müslüman mezarlığına gömülmemelidir. Karıları da bunlardarn hemen boşanmalıdır" denildi.
***
Bizim ilahiyatçılar ne dedi?
Haram olan tefeciliktir
Biz daha ileriyiz
Prof. Dr. Mehmet Aydın (İlahiyat Bilimci- Devlet Bakanı): El Ezher Üniversitesi daha önce de benzer
kararlar aldı. Ülkedeki politik duruma göre karar verebiliyorlar. Bizde Osmanlı Dönemi'nde de faizin belli bir orana kadar alınmasında sakınca olmadığı tartışılmıştır. Türkiye'nin pekçok konuda onlardan daha ileri durumda olduğunu düşünüyorum.
Reel faiz helâl
Prof. Dr. Süleyman Ateş (Diyanet İşleri Eski Başkanı):
Reel faiz haram değil. Bir alacaklının parasının değerini kaybetmemesi ve zarara uğramaması için enflasyon miktarı kadar borçludan para almasının faiz olarak düşünülmesi yanlıştır. Ancak paranın değer kaybından fazla bir para alması haramdır. Kur'an'da faizin yasaklanmasının nedeni tefeciliği ve sömürüyü önlemektir.
Mağdur olmamalı
Prof. Dr. Zekeriya Beyaz (Marmara Ünv. İlahiyat Fak. Dekanı):
Bu bir kitaplık bir konudur. Kur'an-ı Kerim'de faiz ifadesi diye bir şey yoktur. Kur'an'da geçen 'Riba' ifadesidir. Bunun bugünkü anlamı da tefeciliktir. Dolayısıyla İslamiyet faizi değil, tefeciliği haram kılmıştır. Tefeciliğin haram kılınmasının nedeni de fakir fukaranın mağdur edilmesinin önlenmesidir.