Vitir vacip namazı kaç rekattır? Vitir vacip teravihten sonra mı kılınır? Vitir namazı farz mı, evde kılınır mı? Nasıl kılınır?
Ramazan ayının gelmesiyle beraber namaz ve dualar bu mübarek aynı eda etmek isteyenler arama motorları üzerinden Müslüman aleminin en önemli ibadeti namazı araştırıyor. Yatsı namazından sonra kılınan vitir namazı da araştıran konulardan biri oldu. Vitir namazı, yatsı namazdan sonra 3 rekat kılınan ve Selati vitir namazı olarak da bilinen, vacip bir namazdır. Peki, Vitir namazı nasıl kılınır ve kaç rekattır? Vitir vacip teravihten sonra mı kılınır? Vitir namazı evde kılınır mı?
Vitir namazı nasıl kılınır, vitir namazı kaç rekattır, evde kılınır mı? sorularda birçok kişi tarafından merak edilen konular arasında yer alıyor. 3 rekat olan Vitir namazı, yatsı namazının ardından kılınıyor. Vacib olan ve yatsı namazı kılındıktan sonra kılınan vitir namazı hakkında merak edilenleri derledik.
VİTİR NAMAZI FARZ MI?
Uygulamada yatsı namazlarının arkasından kılınır ve üç rekattır. Diğer namazlardan farklı olarak ayakta iken Kunut duasının okunmasıdır. Yalnız kılınır; ancak Ramazan aylarında cemaat ile kılınabilir. Hanefi mezhebinde vacip, diğer üç mezhebe göre ise sünnettir.
'Vitir' Arapça kökenli bir kelimedir ve 'tek', 'tek başına olan' anlamına gelir. Yatsı namazından sonra kılınan ve sonu 1,3,5,7,... gibi tek rekatlı olan bir namazdır. Bu konudaki uygulama Peygamberin gece namazının sonlarının her zaman tek rekatlı olmasına dayanır. Bu konudaki rivayetler kesindir. Kesin olmayan ise bunun rekat sayısıdır. Bu konudaki hadisler ise şunlardır:
'Ey Kur’an ehli, vitir namazını kılın! Çünkü Allah tektir, tek'i sever.
'Vitir haktır. Beş rekat ile vitir namazını kılmak isteyen kılsın. Üç rekat ile kılmak isteyen kılsın ve tek rekat ile kılmak isteyen yine kılsın.'
Fakihler bu hadisleri değerlendirmiş ve farklı sonuçlara varmışlardır. Ebu Hanife vitir namazını vacip olarak kabul etmiştir. Ebu Hanife'nin talebeleri Ebu Yusuf, İmam Muhammed'e ve diğer üç mezhep imamlarına göre ise, vitir namazı sünnet-i müekkededir.
VİTİR NAMAZI KAÇ REKATTIR?
Hanefilere göre, vitir namazı üç rekattır ve sonunda selam verilir.
Şafiîlere göre vitir namazının en azı bir rekat, en çoğu on bir rekattır. Bir rekattan fazla kılınacaksa, önce iki rekata niyet edilir ve sonunda selam verilir. Sonra vitir namazının bir rekatına niyet edilir ve sonunda selam verilir.
Malikilere göre vitir namazı bir rekattır. Ondan önce yatsının farzından sonra kılınan iki rekat sünnet bulunur. Bunların arası selam ile ayrılır.
Hanbelilere göre de, vitir namazı bir rekattır. Fakat üç veya daha çok rekat olarak da kılınabilir.
VİTİR NAMAZI NASIL KILINIR?
1. Rekat
"Niyet ettim Allah rızası için bu günün Vitir namazını kılmaya" diye niyet ederiz
"Allahu Ekber" diyerek İftitah Tekbiri alır ve namaza başlarız
Sübhaneke'yi okuruz
Euzü-besmele çekeriz
Fatiha Suresini okuruz
Kur'an'dan bir sure okuruz
Rüku'ya gideriz
Secde'ye gideriz. Doğruluruz, tekrar Secde'ye gideriz
2. Rekat
Ayağa kalkarak Kıyama dururuz
Besmele çekeriz
Fatiha Suresini okuruz
Kur'an'dan bir sure okuruz
Rüku'ya gideriz
Secde'ye gideriz. Doğruluruz, tekrar Secde'ye gideriz
Oturarak Ettahiyyatu okuruz
3. Rekat
Besmele çekeriz
Fatiha okuruz
Bir namaz suresi okuruz
"Allahu Ekber" diyerek yeniden Tekbir alırız
Kunut dualarını okuruz
Rüku'ya gideriz
Secde'ye gideriz. Doğruluruz, tekrar Secde'ye gideriz
Oturarak Ettahiyyatu ve Allâhumme salli, Allâhumme Bârik ve Rabbenâ dualarını okuruz
"Es selâmu aleyküm ve rahmet'ullah" diye selam vererek namazı tamamlarız
VİTİR NAMAZI FAZİLETİ
Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed (s.a.s) "Vitir namazını yatsı namazı ile tan yerinin ağarması arasında kılın" (Ebû Dâvûd, Vitir, 1; Tirmizî, Salât, 220; İbnü'l-Hümam, Feth, I, 426) buyurmuştur.
Uyanabilecek olan bir kişinin vitir namazını gecenin sonunda, yani imsak vaktinden bir süre önce kılacak olması daha faziletlidir (Müslim, Salâtü'l-müsafirîn 162; Tirmizî, Salât, 222).
Ama uyanamayacağını düşünen veya bu endişeye kapılan bir kimsenin, vitir namazını uyumadan önce kılması daha uygun olur. Vaktinde kılınmamış olan vitir namazının daha sonra kaza edilmesi ise vaciptir (İbnü'l-Hümâm, Feth, I, 426).