Kırmızı kayak montu ile ekrana çıkılır mı?
Geçtiğimiz hafta Abdülkadir Selvi’nin ekrana çıkarken giydiği kırmızı kar montu yorumlarından çok konuşuldu. Peki ekrana nasıl çıkılır? Uzmanlara sorduk..
NTV, CNBC-E, NTV Spor, Star TV gibi Türkiye’nin önde gelen TV kanallarının ekran yüzlerine imaj danışmanlığı yapan Suna Kabadayı, ekrana nasıl çıkılması gerektiğini tüm incelikleriyle anlattı.
Bir çok kanala danışmanlık yaptınız, onlara ilk olarak ne öğütlediniz?
Meslekte 11’inci yılımı doldurdum. Ekrana çıkarken ne giymeli sorusu önce kendim konuk olarak ekrana çıkarken sonra danışanlarımla çalışırken en çok karşıma çıkan soru oldu. Son 5 yıldırsa hayatımda bu işin esas profesyonelleri, haber spikerleri, sunucular, programcılar, kısaca ekran yüzleri var. Ben ilk ne öğütlerim, çok güzel soru, bundan önce esas onlar ilk bana ne der onu paylaşayım. Ama biz izleyici için giyiniyoruz. Benim dilimden düşmeyen cümlemse şudur: “İzleyici için değil kamera için giyinin!”
Ekran yüzleri nasıl giyinmeli, neler giymemeli?
Konu ekran önü olunca, ister haberci olsun ister konusunda uzman bir konuk, ya da yorumcu, odak noktam izleyici, mesaj ve kamera gerçeğidir. Elbette öncelikle izleyici beklentisi önemlidir. Mutlaka stüdyo koşulları da gözeterek kişiye yakışan tasarım detayları seçilmelidir. Oturacak mı, ayakta mı sunum yapacak, stüdyo ne renk, konuk var mı, yayın saati... Hepsi belirleyicidir... Renkten kalıba kullanılan aksesuarlara tüm tercihlerde verilecek mesajın önüne geçilmemesine dikkat ederim. Özellikle haber sunumunda... En önemlisi ekrana çıkan herkesin hatırlaması gereken şu: Kendisi ve izleyici arasında bir de kamera var. Ve gelişen teknolojiye rağmen kameralar hala sınırlı bir gözle görüyorlar dünyayı, gözle gördüğümüz her şeyi aynı netlikte ayarlayamıyorlar. Renkler, desenler değişiyor, çıplak gözle görüldüğü gibi ekrana yansımıyor.
Hangi renkler ekran için doğru renktir? Ne giyerek çıkılmaz?
Renk tercihleri yapılırken bıraktığı etki, güvenilir mi, dikkat dağıtan bir renk mi, ekranda akma etkisi yapar mı, size yakışır mı? Bunları gözetirim... Örneğin kırmızı, enerjik dinamik bir renk olarak anılırken ekranda malesef zor bir renk. Daha soft renkler pudra tonları, mat kumaşlar daha iyi sonuç veriyor. Ya da desenler, özellikle siyah beyaz gibi zıt renklerde desenlerde yine kamera için zor detaylar, sonuç tarama etkisi... Yine izleyici için giyindim derken izleyicinizin dikkatini dağıtırsınız. Ne giyerek çıkılmaz, özetle ben ekran yüzleri ile ya da danışanlarımla çalışırken göz yoran dikkat dağıtan detaylar, parlak renkler, dokulu kumaşlardan kaçınırım.
Stüdyo yayınlarında daha özenli olmak lazım
Suna Kabadayı, Abdülkadir Selvi’nin kırmızı kayak montu ile ekrana çıkmasını şöyle yorumluyor, ‘’Burda öncelikle koşullara bakmak lazım. Stüdyo yayınları sözkonusu olduğunda her koşulda biraz daha özenli olunmalı. Yayını ben de izledim. Uygun bulmadım. Apar topar katılınmış bir program dahi olsa kayak montu iç mekanda kullanılmamalıydı.”
Özge Uzun
Haber ve tartışma için özellikle kamu yararı yapıldığı için abartıdan kaçınarak haberin önüne geçmemesi lazım. Olağanüstü durumlarda son dakika haberlerinde montu çıkarsa daha iyiydi ama sıcak işlerde çok yoruma açık konu değil. Ekranda sıcak renkler iyidir ekranda tatlı sarı, turuncu gibi. Göze çarpar bu.. Ekran iki beden fazla gösterir ekran. Bol giymemek gerekir aşırı şişman gösterir.
Nevşin Mengü
Ben yayıncılıkta katı kurallara inanmıyorum. Haber, tartışma programları için kilit olan izleyicinin görüntüden ziyade söylenene odaklanmasını sağlayacak şekilde giyinmektir. Çok parlak renkler, abartılı takılar, fazla kabartılmış saçlar bunu engeller. Stüdyoda mont giymek izleyicinin mekan algısını karıştırabilir ve tabii stüdyoda hakim olan ana renk neyse o rengi kıyafette tercih etmemek lazım.
Kravat önemli bir aksesuvar
Saç makyaj nasıl olmalı?
Özellikle hanımlarda program formatına uygun olmalı. Haber ekranında çok frapan saçlar ve makyaj uygulamaları görüyorum. Abartılmış göz makyajları, aşırı parlak rujlar, kabartılmış krepe saçlar... Bir de HD yayında cilt makyajı çok önemli, kullanılan fondöten pudra inceliği kadın ve erkek her iki cinste önemli... Ben çalışmalarımda özellikle saç makyaj ekibiyle de çok yakın çalışırım, malzeme detaylarına dek kontrol ederim. Haber ekranı ciddiyet ister. Yorumcunun da konusunda uzmanlığını perçinleyecek tercihler yapması mesajını güçlendirir. Eğlence programları farklı tutulmalı tabii.
Erkekler nelere dikkat etmeli?
Haber ekranı gibi takım elbiseli sunumlarda beyler özellikle ceket ve gömlek yakalarının yüz şekline uygun olmasına, kravatın muntazam bağlanmasına ve kontrast oluşturmasına dikkat etmeli, kravat çok önemli bir aksesuar. Dikkati size odaklaması hedefimdir. Tabii paça boyları, ayakkabı renkleri de göz alıcı detaylar, ben hem kadın hem erkek giyiminde özellikle haber sunumunda ayakkabıları çok vurgulamam, zira dikkat yüze odaklanmalı.