Müta’yı yasaklayan zorlayıcı nedenler
.
Değerli hocam, yazınızdan, Kuran âyetinin, müta’ya onay verdiğini ama Hz. Peygamberimiz ve Hz. Ömer gerekli ve zorlayıcı etmenlerin ortadan kalkmasıyla ve istismar edilmesiyle müta’yı yasakladığını anladım. Peki hocam nedir bu zorlayıcı nedenler?
CEVAP: Zorunlu haller, insanın normal olarak evlenmesinin güç olduğu durumlar. Yolculuk, savaş, seyahatler gibi. Bu durumlarda kadın erkeğin karşılıklı anlaşmasıyla müt’a yapılabilir. Ama bu süre içinde kadının, başka bir erkekle ilişki kurmaması, süre bitince de 1,5 ay kadar bekledikten sonra ancak başka bir müt’a veya evlilik yapabileceğidir.
Bu uygulama Şîîler arasında geçerlidir, Sünnî ekoller kabul etmiyorlar. Bunun sebebi de Hz. Ömer’in yasaklamasıdır. Ama siz anlaştığınız kadınla nikâh kıyarken herhangi bir süre zikretmeden dini nikâh kıyılabilir, sonra karşılıklı anlaşma ile ayrılmak da mümkündür. Fakat genel uygulaması din kurallarına uymaz. Bu mesele sizinle Allah arasında bir şeydir. İnsanlara karşı değil, Allah’a karşı sorumlusunuz. Ancak kimsenin hak ve hukukuna ve kimsenin namusuna tecavüz etmemeğe özen göstermeniz gerekir.
Kısır kadının kocası başkasıyla evlenebilir mi?
Yazdığı uzun yazıda, hastalığından dolayı kendisinin çocuğu olmadığı için eşinin, çocuk sahibi olmak, “babalık duygusunu tatmak benim de hakkım” diyerek başka bir kızla evlendiğini belirten hanımefendi dinin buna nasıl olur verdiğini yana yakıla soruyor.
CEVAP: Elbette bir kadının, kocasını başka bir kadınla paylaşması çok zordur. Ama kardeşim kocanızın çocuk sahibi olma hakkını da kabullenmek gerekir. Buna razı değilseniz, kusur sizde olduğuna göre ayrılırsınız, hayatı kendinize zindan etmenize ne gerek var? Ama dini durumu soruyorsanız din buna müsaade ediyor. Daha 70-80 yıl önce toplumumuzda iki evlilik, üç evlilik vardı. Güneydoğu’da bu, hâlâ uygulanıyor. Ama bazı kadınlar buna razı olurken bazıları olmuyor. Olmayan ayrılır.
Tabii Medeni Hukuk buna olur vermez. Kişilerin özel hallerine de müdahale etmez. İkinci evliliği yasal nikâh saymasa da bu yolla olan çocuklara, babasının adıyla kimlik verir. Çocuğu olmamış olan birinci eş ya bu duruma razı olur, birlikte yaşar. Ya da ayrılır. Hiçbir şeyi tavsiye de etmiyorum, sadece vakıayı anlatıyor ve dini hükmünü belirtiyorum.