Eksik bilgi insanı yanlışa götürür
.
Okurlarım Banu Aker ve Gülbanu Aker, “Mümtehine Suresi’nde gayrimüslimlerle evlenme yasaklandığı halde bazı televizyonlarda ‘böyle şeyleri insanların kendi tercihlerine bırakalım’ diyenlerin bulunduğunu belirterek Allah’ın ‘var’ dediklerinin ‘yok’ sayılması, Kur’an’da yazılı olanların inkâr edilmesi insanı dinden çıkarmıyor mu?” diye soruyor. İşte cevabım: Eksik ve kulaktan dolma bilgi insanı nasıl yanlışa götürüyor. Mümtehine Suresi’nde gayrimüslimle evlenmek yasaklanmıyor, müşrikle yani ateist, dinsiz veya Allah’a ortak koşanla evlenmek yasaklanıyor. Gayrimüslim ikiye ayrılır:
Biri tamamen dinsiz veya Allah’a ortak koşan, putlara tapan gruptur. Diğeri de Hz. Muhammed’in dinine girmemiş ama daha önceki kitapların yolunda giden kitap sahipleridir. Bunlar Allah’a, peygamberlerine inanırlar. Kur’ân, kitap ehli dediği bu insanları müşrikler kategorisine sokmaz. Onların yiyeceklerinin Müslümanlara, Müslümanların yiyeceklerinin de onlara helal olduğunu belirtir. Kitap ehli olan kadınlarla evlenmeye de yol verir. Ancak kitap ehli erkekle evlenilip evlenilmeyeceği konusunda bir şey söylemez. Bu konuyu açık bırakır. Bu husus yoruma bağlıdır.
Ama siz Kur’ân’ın kitap ehli dediği kimseleri toptan müşrikler kategorisine sokarsanız yanlış yaparsınız. Mümtehine Suresi’nde kastedilenler İslâm’ın düşmanı olan, Müslümanlarla amansız çarpışmalar yürütmüş Mekke müşrikleridir. Bu şartları iyi bilmeden Kur’ân’dan hüküm çıkarılamaz. Kur’ân’ı kabul etmeyen, hatta onunla alay eden, vahiyle saptanmış olan din kurallarını tanımayan kimsenin dinle ilişkisi kalmaz. Ancak bunları kabul etmekle beraber uygulamada hatalı olanlar, inkâr etmedikçe yine din sınırı içindedirler.
Biz kimseyi Allah’ın rahmetinden kovamayız. Kur’ân cinlerin varlığını belirtmiş ve bu konuda bir sure de inmiştir. Ahkaf Suresi’nde de bir grup cinnin gelip Kur’ân dinledikleri anlatılmaktadır. Kur’ân cinlerin varlığını açık açık belirtirken onları tümden inkâr etmek, Kur’ân’ın bildirisini reddetmek demektir ki bu davranış insanı dinden çıkarır. Ama cinlerin mahiyeti hakkında farklı yorum getirmek açık bir konudur. Nitekim İslâm düşünürleri bu konuda çeşitli yorumlar yapmışlar ve suçlanmamışlardır.