Yeni Messiler’in ayakları değil elleri kazandıracak
e-spor tıpkı futbol ve basketbol gibi yeni bir spor endüstrisi oluşturuyor. Binlerce izleyici karşısında mücadele eden oyuncular milyonlar kazanıyor. Müsabakaların yayın hakları yayıncıların iştahını kabartıyor. Yatırımcı ve girişimciler pastadan pay almak için şimdiden kulüplere yatırım yapıyor
Dünyada son zamanlarda e-spor fırtınası esmeye başladı. Bu fırtına yavaş yavaş Türkiye’yi de etkisi altına alıyor. Ünlü yatırımcılar buraya para akıtıyor, yatırım yapıyor. Müsabakaları milyonlarca insan canlı izliyor. Oyuncular yüz binlerce dolar para kazanıyor.
1 milyar dolara ulaştı
e-spor en basit tanımıyla bir bilgisayar, konsol ya da mobil oyunu, bir mecradan bağımsız, bir kulüp temsili ile oynamanız anlamına geliyor. Yani hepimizin bildiği LoL, FIFA, Counter Strike gibi oyunları bir takım halinde oynadığınızı, bir ligde mücadele ettiğinizi ve sizi destekleyen taraftarlar olduğunu düşünün. Yani fiziksel antrenmanlar yok ama bilgisayar başında saatlerce takım halinde antrenman yapıyorsunuz. Lisanslı sporcu oluyorsunuz ve takım patronunuz da size para ödüyor. Yıldızı parlayan sporcu iyi paralara transfer dahi oluyor.
Bir yandan da yeni bir endüstri doğuyor. Bu yıl e-spor ekonomisi 1 milyar dolara koşuyor. Şu andaki ekonominin büyüklüğü 906 milyon dolar. Ve bunun yüzde 56’sı Çin ve Kuzey Amerika’dan geliyor. Ancak bugün bu büyüklüğe ulaşan pazar her yıl ortalama yüzde 40-50 büyüyor. Bu da gelecek için çok önemli bir yatırım alanı anlamına geliyor.
Hedef ilk 10
Türkiye’deki girişimciler de bunun farkına varıp Türkiye e-Spor Federasyonu’nu kurdu. Organizasyonun başında da girişimci Alper Afşin Özdemir var. Özdemir, Türkiye’de 4 milyon kişinin e-sporla ilgilendiğini 15 bin de profesyonel e-spor oyuncusunun olduğunu söylüyor. Özdemir’e göre, dünyada e-spor alanında 18’inci sırada bulunan Türkiye kısa sürede ilk 10’a girecek ve bu alanda Türkiye’deki sektör büyüklüğü de kısa sürede milyar dolarları görecek.
Oyunculara milli statü
E-Spor Federasyonu Başkanı Alper Afşin Özdemir, Gençlik ve Spor Bakanlığı’nın yeni oluşum için kendilerine çok destek verdiğini belirterek sözlerine şöyle devam etti: “Devlet buradaki gelişimi fark etti. Burada dijitalleşen ve endüstri haline gelen bir spor var. Tek sorun oyuncuların asıl performanslarını 18-24 yaş arasında gösterebilmeleri. Federasyon olarak amacımız oyuncuları daha sonra sektörün içinde oyuncu koçu olarak tutup sürdürülebilir bir yapı sağlamak. Ayrıca oyuncularına milli statü kazandırarak milli olmanın avantajlarından yararlanmasına sağlayacağız.”
Büyük kavga kopacak
e-spor federasyonunun kurulmasındaki amaçlardan biriside e-spor sektöründeki yayın hakları konusu. Zira bu müsabakaları milyonlarca kişi canlı izliyor. Markalar yayınlara büyük reklam yatırımı yapıyor. Büyüyen pastayı gören kulüpler şimdiden e-spor takımlarını kurmaya başladı. Hatta geçen yıl sadece LoL’ün yayın hakları için Disney’in ortaklarından BAMTech şirketi lisans sahibi Riot Games ile 6 yıllığına 300 milyon dolarlık anlaşma imzaladı. Pazarın potansiyeli düşünüldüğünde bu aslında küçük bir meblağ. Türkiye’de de Digiturk başta olmak üzere çok sayıda yayıncı bu işin peşinde.
Hepsi burada