Best Model’den dervişliğe terfi eden jön
Türkiye'nin yıldızı yükselen jönlerinden Furkan Palalı 13'üncü Yüzyıl mutasavvıfı Somuncu Baba'yı canlandırmak için kamera karşısına geçti. Filmi ve özel hayatını konuştuk
Dünya best modeli oldun. Bunun tam karşılığı nedir?
Best Model of Turkey diğer ülkelerin best modelleriyle yarışıyor. Bir çok jönün çıkış noktası burası. Best model of World yapılıyor. Dünya birincisi oldum. Modelliğin de kendine göre zorlukları var. Aç kalmak insanlara çok zor gelecek bir şey. Vücut, yüz, bakış, davranış harmanlanıyor.
Böylece dizilerde jönlük macerası mı başladı?
Son Yaz Balkanlar, Aşk Emek İster ve Kızıl Elma'da oynadım. Tiyatro yapıyordum.
Şu an çekimleri devam eden Somuncu Baba'nın hikayesini dinleyelim.
13'üncü Yüzyıl'da yaşayan bir mutasavvıfın, Hacı Bayram Veli'nin hocası, o da Akşemseddin'in hocası, yani Fatih Sultan Mehmet'in hocasının hocası. Onun 45'li yaşlara kadar olan sürecini anlatıyor. Babası fırında ekmek yaparak geçimini sağlıyor. Babasını kaybetmesiyle hayata karşı duruşu değişiyor. Hamken pişmeye başladığı dönemi anlatıyoruz. Dervişler hep gezer. Gezerek fikir alışverişinde bulunuyor. Ekmekle ilgili, hamurun şekil almasıyla, buğdayın olgunlaşıp eğilmesi gibi metaforlar var. Sonunda sevgiyi anlatıyoruz. İnsanı sevmeyen rabbine aşık olamaz. Bir kadını sevmiyorsan Allah'a ulaşamazsın.
Kadın naif bir varlıktır
Kıskanınca sınırlıyor musun hayatındaki insanı?
Çok gösterişli giyinmesini istemem. 'Bence bu buraya uymaz' derim sempatik bir şekilde. Sen ne diyorsun hayatım? diyerek kadının ruhunu okşarım. Kadın naif varlık. Ham zamanlarımda daha zorlanıyordum. Ama yine de kadınları çözmek imkansız!
Ne gibi çözmek?
Değer veriyorsam çok mutlu ederim ama kötü bir olay olunca kadınlar çok irdeliyor.
Tevazu kalmadı
Burada anlatılan ilahi aşk değil mi?
Önce insanı seveceksin ki Allah'a ulaşacaksın. Aslında o dönemden bu döneme ne değişti diye sorarsanız değer yargıları aynı. Bir şey değişmedi. Ama değişen belki o zamanki kadar anlayışlı ve tevazulu olmayışımız. İnsan bazen değer yargılarını unutuyor. Nezaketi es geçiyor. İnsanların o zaman kalpten selam verişi var mesela, hafif tevazuyla eğilerek. Bugünse dev egolar var. O zaman hoca bile Derviş'i görünce başını öne eğiyor. Bu selamı ilk yürekten yaptığım zaman çok hoşuma gitmişti. Belki insanlara bu film kendi kendine kalıp 'hakkaten şunu da çok üzdüm, bak insanlar birbirini severek mutlu oluyormuş' dedirtirse bu beni mutlu eder. Bizim erenimiz, bizim topraklarımızın dervişi sonuçta.
Filmden önce destur aldım
13'üncü Yüzyıl'da yaşamış bu kutsal zata nasıl hazırlık yaptın?
Bu konulara uzak değilim. Mevlana'yı ziyaret ederim. Konya'da o maneviyatı hissediyorsun. Kendimce inançlı bir insanım. Allah korkusu ile yetiştim. Filme katkısı oldu bence. O karakterler öyle cümleler sarfediyorlar ki kalpten söylemezsen eksik oluyor. Onların yanında bizim burnumuzun havada olduğunu da anlıyorum. Onları yaşatmak için biraz olsun onlar gibi bakmaya ihtiyacım vardı. Çekimler öncesi Somuncu Baba Türbesi’ne gidip destur aldım.
Teslimiyet halinde duruyordum
Somuncu Baba'nın erdemini anlatmak mı filmin derdi?
Nesilden nesile aktarılmış hikayeler. Pek çok insan bilmiyor ama bu önemli insanları. Bunları bilmemek bana dokunuyor.
Modellik gibi bir ego dünyasından Melamilik gibi egoyu öldüren bir dünyaya geçiş zor olmadı mı?
Anadolu'da olmam artıydı. Daha izole edilmiştim Aksaray'da. Beynimi kapalı tuttuğum bir yerdeyim. Han dergaha dönüştürüldü. Dergahta sürekli derviş gibi teslimiyet halinde duruyordum.
Rolün üzerinde etkisi oldu mu?
Daha dingin bir adam gibi hissettim kendimi. İçselleştirdim onu.
Doğal hareketler
Sokakta rollerinden ötürü fazla ilgi görüyor musun?
Beni mutlu eden şeyler yaşıyorum. Proje başlarken insanların verdiği destek mutlu ediyor. Fotoğraf çektirmeye geliyorlar. Doğal, samimi hareketler.
Fotoğraflar: ELİF MANDAN